Aftrek van wagenkosten gekoppeld aan co2-uitstoot

AFTREK VAN WAGENKOSTEN GEKOPPELD AAN CO2 UITSTOOT

 
De fiscale aftrekbaarheid van kosten van personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen werd door de wetgever reeds sinds 1 april 2007 afhankelijk gesteld van het aantal gram CO2-uitstoot van het voertuig.  De meest vervuilende wagens zijn slechts voor 60% aftrekbaar. Voor milieuvriendelijke wagens kan de aftrek oplopen tot 90%.
Opmerkelijk dat deze regelgeving enkel van toepassing is voor vennootschappen.  In de personenbelasting geldt nog steeds het vertrouwde aftrekpercentage van 75%.

Ingevolge een overgangsmaatregel waren de wijzigingen enkel van toepassing op wagens die men in een vennootschap, na de invoering van de wet, als vast actief had aangeschaft.
Maar vanaf 1 april 2008 geldt de aftrekbeperking echter voor alle wagens, dus ook voor deze aangekocht voor 1 april 2007 alsmede voor de wagens die worden gehuurd.

Wagens met een dieselmotor zijn vanuit fiscaal oogpunt minder aantrekkelijk dan wagens met een benzinemotor.


Een overzicht:
                      
   Dieselmotor                              Benzinemotor  
          
   CO2 / km   % aftrek                  CO2 / km   % aftrek  
          
   < 105          90%                      < 120          90% 
   105 - 115    80%                      120 - 130    80% 
   116 - 145    75%                      131 - 160    75% 
   146 - 175    70%                      161 - 190    70% 
   175 - ...       60%                      191 -  ...      60% 
               
        
Op de website van de FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu (http://www.health.fgov.be) kan u de CO2-uitstoot van iedere wagen opzoeken.

Volledigheidshalve vermelden we nog dat de aftrekbeperking niet van toepassing is op: 
1° voertuigen die uitsluitend gebruikt worden voor een taxidienst of voor verhuring met bestuurder en op grond daarvan van de verkeersbelasting op de autovoertuigen vrijgesteld zijn;
2° voertuigen die in erkende autorijscholen uitsluitend worden gebruikt voor praktisch onderricht en daartoe speciaal zijn uitgerust;
3° voertuigen die uitsluitend aan derden worden verhuurd.

Leuven, 24 maart 2008

Marc Poncelet
Accountant - Belastingconsulent.

Nouvelles

Des directives européennes contraignent les sociétés belges, mais aussi les ASBL, fondations et trusts belges à déclarer qui se cache réellement derrière la société, l'ASBL... Ces dernières doivent communiquer à l'Administration qui sont leurs bénéficiaires effectifs (UBO est l'acronyme de Ultimate Beneficial Owner). Ces données sont ensuite consignées dans le registre UBO.

Vous êtes administrateur ? Vous exercez votre mandat en nom propre ou via une société ? Le fisc n'apprécie pas trop les sociétés de management et, lorsqu'un dossier est porté devant les tribunaux, il apparaît qu'il en est de même pour les juges. Mais la Cour de cassation a récemment mis des limites à cette méfiance.

Ces dernières années, la fiscalité de la voiture de société - la voiture qu'un travailleur ou un dirigeant d'entreprise se voit mettre à disposition par son entreprise - a subi de très nombreuses modifications. La réforme de l'impôt des sociétés ajoute encore un chapitre à l'histoire et cette fois, ce sont les " faux hybrides " qui sont concernés.

Abonnez-vous à notre lettre d'info