Aftrek van wagenkosten gekoppeld aan co2-uitstoot

AFTREK VAN WAGENKOSTEN GEKOPPELD AAN CO2 UITSTOOT

 
De fiscale aftrekbaarheid van kosten van personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen werd door de wetgever reeds sinds 1 april 2007 afhankelijk gesteld van het aantal gram CO2-uitstoot van het voertuig.  De meest vervuilende wagens zijn slechts voor 60% aftrekbaar. Voor milieuvriendelijke wagens kan de aftrek oplopen tot 90%.
Opmerkelijk dat deze regelgeving enkel van toepassing is voor vennootschappen.  In de personenbelasting geldt nog steeds het vertrouwde aftrekpercentage van 75%.

Ingevolge een overgangsmaatregel waren de wijzigingen enkel van toepassing op wagens die men in een vennootschap, na de invoering van de wet, als vast actief had aangeschaft.
Maar vanaf 1 april 2008 geldt de aftrekbeperking echter voor alle wagens, dus ook voor deze aangekocht voor 1 april 2007 alsmede voor de wagens die worden gehuurd.

Wagens met een dieselmotor zijn vanuit fiscaal oogpunt minder aantrekkelijk dan wagens met een benzinemotor.


Een overzicht:
                      
   Dieselmotor                              Benzinemotor  
          
   CO2 / km   % aftrek                  CO2 / km   % aftrek  
          
   < 105          90%                      < 120          90% 
   105 - 115    80%                      120 - 130    80% 
   116 - 145    75%                      131 - 160    75% 
   146 - 175    70%                      161 - 190    70% 
   175 - ...       60%                      191 -  ...      60% 
               
        
Op de website van de FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu (http://www.health.fgov.be) kan u de CO2-uitstoot van iedere wagen opzoeken.

Volledigheidshalve vermelden we nog dat de aftrekbeperking niet van toepassing is op: 
1° voertuigen die uitsluitend gebruikt worden voor een taxidienst of voor verhuring met bestuurder en op grond daarvan van de verkeersbelasting op de autovoertuigen vrijgesteld zijn;
2° voertuigen die in erkende autorijscholen uitsluitend worden gebruikt voor praktisch onderricht en daartoe speciaal zijn uitgerust;
3° voertuigen die uitsluitend aan derden worden verhuurd.

Leuven, 24 maart 2008

Marc Poncelet
Accountant - Belastingconsulent.

Nouvelles

Tous les bénéficiaires effectifs (ou ultimate beneficial owners) de sociétés sont tenus de s'enregistrer dans le registre UBO. À cette occasion, ils doivent communiquer toutes sortes de données concernant les personnes physiques sous-jacentes. Comme le site sur lequel les utilisateurs peuvent s'enregistrer s'est fait attendre, la date limite pour laquelle les personnes concernées devaient s'enregistrer pour la première fois a de nouveau été reportée. La nouvelle date est fixée au 30 septembre 2019.

La nouvelle limitation de la déduction des intérêts est un des éléments de la réforme de l'impôt des sociétés. Le Gouvernement a avancé l'entrée en vigueur des nouvelles règles, de sorte qu'elles sont déjà d'application en 2019.

L'avantage de toute nature pour les voitures de société est calculé à l'aide d'une formule. Un élément essentiel de la formule est l'émission de CO2 de référence. Plus la voiture dépasse l'émission de référence, plus l'avantage est élevé. Cette émission de référence est déterminée annuellement dans un arrêté royal. Les chiffres de cette année sont favorables au contribuable : l'avantage de toute nature diminue.

Abonnez-vous à notre lettre d'info