Goedkoper op Restaurant!

Op restaurant gaan wordt goedkoper!

Sinds inkomstenjaar 2004 (aanslagjaar 2005) werd de aftrekbaarheid van restaurantkosten opgetrokken van 50% naar 62,5%.  Deze regel van beperkte aftrekbaarheid werd meteen ook uitgebreid naar de restaurantkosten gemaakt in het buitenland, dewelke voordien volledig als beroepskost aftrekbaar waren.

Initieel werd voorzien om vanaf het inkomstenjaar 2005 de aftrek van restaurantkosten verder op te trekken naar 75%.  Hieraan werd echter enige wijziging aangebracht.

De regering heeft inmiddels immers beslist om de aftrek van restaurantkosten voor inkomstenjaar 2005 vast te leggen op 69% en om vanaf inkomstenjaar 2006 over te gaan tot een aftrek van 75%.
Voor alle duidelijkheid, de btw geheven op restaurantkosten is niet terugvorderbaar via de btw-aangifte.

Overzicht     Restaurantkosten    Aftrekbaar als beroepskost
Vanaf inkomstenjaar 2004   62,5% aftrekbaar
Vanaf inkomstenjaar 2005   69,0% aftrekbaar
Vanaf inkomstenjaar 2006   75,0% aftrekbaar

Op voormelde aftrekbeperking bestaat een uitzondering voor vertegenwoordigers van de voedingssector en voor restaurantkosten die als voordeel van alle aard worden belast bij de verkrijger.

Wat zijn restaurantkosten?

Onder restaurantkosten dient te worden begrepen: kosten van maaltijden die worden opgediend in een restaurant met inbegrip van de erbij geserveerde dranken alsmede de verkochte rookwaren.  Niet enkel 'de klassieke' restaurants komen in aanmerking doch ook frituren, snackbars, fastfoodzaken, enz.

Zijn alle restaurantkosten aftrekbaar?

Neen!  Enkel beroepsmatige restaurantkosten zijn aftrekbaar.  Het is dus belangrijk om in de eerste plaats het beroepskarakter van de restaurantkosten te kunnen aantonen.
Deze voorwaarden zijn omschreven in artikel 49 van het wetboek inkomstenbelastingen.
De restaurantkosten moeten:
• een verband hebben met de beroepswerkzaamheid;
• tijdens het belastbaar tijdperk zijn gedaan of gedragen om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden;
• met bewijskrachtige stukken worden gestaafd. 

In principe is het gekende 'BTW-ontvangstbewijs', ook wel 'BTW-bonnetje' genaamd, een voldoende bewijsmiddel.  Er dient geen BTW-ontvangstbewijs te worden uitgereikt door café's, snackbars, edm. die slechts lichte maaltijden serveren en verplicht met brood worden opgediend.

Teveel is teveel

Niet alleen voor uw gezondheid maar ook voor de fiscus.  De Administratie kan immers alle kosten die op onredelijke wijze de beroepsbehoefte overtreffen verwerpen.

Een goede raad

Noteer (indien mogelijk) op de achterzijde van het 'BTW-ontvangstbewijs' de naam van uw beroepsrelatie met wie u bent gaan tafelen.  Dit zal het beroepsmatig karakter bij een fiscale controle vergemakkelijken.

Noteer (indien mogelijk) op de achterzijde van het 'BTW-ontvangstbewijs' de naam van uw beroepsrelatie met wie u bent gaan tafelen.  Dit zal het beroepsmatig karakter bij een fiscale controle vergemakkelijken.

Marc Poncelet
Accountant-Belastingconsulent.

Leuven, oktober 2005

klik om te downloaden

U kan dit artikel ook downloaden als pdf-document.

Nouvelles

La TVA sur les frais engagés par une entreprise lors de l'achat d'actions est déductible. La Cour de justice estime en effet que les actes préparatoires ouvrent également un droit à déduction. Et ce n'est pas tout : si l'achat n'a finalement pas lieu (du tout), les frais restent déductibles.

La " loi sur les activités complémentaires " permet de percevoir un revenu d'appoint exonéré. Elle s'applique aux travailleurs qui travaillent au moins à 4/5, aux travailleurs indépendants à titre principal et aux pensionnés. Tant que les revenus ne dépassent pas une certaine limite, ils ne sont pas soumis aux cotisations sociales ni aux impôts. Depuis le 15 juillet 2018, les activités complémentaires doivent être déclarées via le service en ligne Activités complémentaires. Nous vous récapitulons ici la marche à suivre.

La réforme du droit des entreprises (loi du 15 avril 2018) modifie quelques règles et obligations en ce qui concerne les sociétés de droit commun, désormais appelées sociétés simples. Celles-ci sont dorénavant soumises à l'obligation comptable et doivent s'inscrire auprès de la Banque-Carrefour des Entreprises. Les nouvelles règles sont entrées en vigueur au 1er novembre 2018.

Abonnez-vous à notre lettre d'info