Voordeel van alle aard bedrijfswagen 2018

Het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens wordt berekend met een formule. Een essentieel element van de formule is de referentie-uitstoot van CO2. Hoe hoger de auto boven de referentie-uitstoot zit, hoe hoger het voordeel. Deze referentie-uitstoot wordt elk jaar vastgelegd. De cijfers voor dit jaar zijn bekend, zodat u het voordeel van alle aard van uw auto nu kan berekenen.

Voordeel berekend volgens een formule

Catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor.

Het CO2-percentage en de referentie-uitstoot

Het CO2-basispercentage van 5,5 % is gekoppeld aan een referentie-uitstoot. Deze referentie-uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer en wordt elk jaar bij KB vastgesteld:

Naar gelang de auto vervuilender is dan de referentie-uitstoot, stijgt het basispercentage.

Naar gelang de auto milieuvriendelijker is, daalt het basispercentage.

Als de uitstoot van de auto gelijk is aan de referentie-uitstoot, geldt het basispercentage van 5,5 %.

Voor elke gram/km die uw auto uitstoot boven de referentie-uitstoot, stijgt het basispercentage met 0,1 %.

De regering past elk jaar de referentie-uitstoot aan. Zo kan ze inspelen op het feit dat auto's steeds milieuvriendelijker worden.

De referentie-uitstoot voor 2018

Voor 2018 daalt de referentie-uitstoot enkel voor dieselauto's. Daardoor zal voor dezelfde auto een hoger basispercentage gelden. En daardoor zal voor dezelfde wagen het voordeel duurder worden.

De referentie-uitstoot voor kalenderjaar 2018 is gelijk aan:

Voor auto's met dieselmotor: 86 g/km (i.p.v. 87 g/km voor 2017).

Voor auto's met een motor op benzine, lpg of aardgas: 105 g/km (ongewijzigd).

Nieuws

Europese Richtlijnen verplichten Belgische vennootschappen, maar ook Belgische vzw’s, stichtingen en trusts aan te geven wie er écht achter de vennootschap, vzw, … zit. Zij moeten aan de overheid doorgeven wie de uiteindelijke begunstigde is (UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner). Die gegevens komen terecht in het UBO-register.

Bent u bestuurder? Doet u dat dan in eigen persoon of via een vennootschap? De fiscus houdt niet zo van managementvennootschappen en als het tot een rechtszaak komt, zijn rechters blijkbaar ook niet zo’n fans. Maar het Hof van Cassatie heeft onlangs toch een grens getrokken aan dat wantrouwen.

De afgelopen jaren onderging de fiscaliteit van de bedrijfswagen – de wagen die een werknemer of bedrijfsleider ter beschikking krijgt van zijn onderneming – heel wat wijzigingen. Met de hervorming van de vennootschapsbelasting wordt er nog maar eens een hoofdstuk toegevoegd aan het verhaal en dit keer gaat het over de zogenaamde “valse hybrides”.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief