Belastingvermindering voor adoptiekosten

Vanaf dit jaar (aanslagjaar 2019) krijgen adoptieouders een belastingvermindering voor de uitgaven die ze doen tijdens de procedure. Voorwaarde is dat er een erkende adoptiedienst tussenkomt. Zowel binnenlandse als buitenlandse adopties komen in aanmerking.

Kosten van een adoptie

Een adoptie kost handenvol geld. Daarom ondersteunt de regering belastingplichtigen die een adoptieprocedure doorlopen met een fiscale tegemoetkoming.

De belastingplichtige krijgt een belastingvermindering voor:

Dossierkosten in binnen- en buitenland: uitgaven voor geschiktheidsprocedure, kosten die de adoptiedienst aanrekent, ... .

Reiskosten voor buitenlandse adoptie: heen- en terugreis van de adoptieouders naar het land van hun adoptiekind, reis van het kind naar België.

Verblijfskosten in het land van het kind tijdens de buitenlandse procedure.

Een belastingvermindering

Adoptieouders krijgen een belastingvermindering van 20 % van de kosten die zij hebben gedaan in het laatste belastbare tijdperk en de in de vijf daaraan voorafgaande belastbare tijdperken. De vermindering bedraagt maximaal 4.000 euro per adoptieprocedure (geïndexeerd voor aj. 2019 is dat 6.150 euro). Bij adoptie door een koppel, heeft elk van  hen recht op de helft van dat maximumbedrag. Als het koppel in kwestie een gemeenschappelijke aanslag krijgt (bv. echtgenoten), wordt de belastingvermindering verdeeld over de echtgenoten in verhouding tot hun aandeel in het gezinsinkomen.

De vermindering wordt toegekend in het jaar waarin de adoptieprocedure wordt afgerond. Ook als de procedure zonder resultaat wordt stopgezet.

Nog een paar cijfers

Een binnenlandse adoptie kost gemiddeld bijna 8.000 euro.  Bij een buitenlandse adoptie  lopen die kosten al snel op tot 15.000 euro. Door voor die kosten een belastingvermindering toe te staan, hoopt de wetgever bij te dragen tot een gezinsvriendelijker klimaat en meer gelijkheid te creëren tussen adoptieouders en andere ouders. Per jaar zouden een 200-tal adopties recht geven op de belastingvermindering.

Nieuws

Europese Richtlijnen verplichten Belgische vennootschappen, maar ook Belgische vzw’s, stichtingen en trusts aan te geven wie er écht achter de vennootschap, vzw, … zit. Zij moeten aan de overheid doorgeven wie de uiteindelijke begunstigde is (UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner). Die gegevens komen terecht in het UBO-register.

Bent u bestuurder? Doet u dat dan in eigen persoon of via een vennootschap? De fiscus houdt niet zo van managementvennootschappen en als het tot een rechtszaak komt, zijn rechters blijkbaar ook niet zo’n fans. Maar het Hof van Cassatie heeft onlangs toch een grens getrokken aan dat wantrouwen.

De afgelopen jaren onderging de fiscaliteit van de bedrijfswagen – de wagen die een werknemer of bedrijfsleider ter beschikking krijgt van zijn onderneming – heel wat wijzigingen. Met de hervorming van de vennootschapsbelasting wordt er nog maar eens een hoofdstuk toegevoegd aan het verhaal en dit keer gaat het over de zogenaamde “valse hybrides”.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief