Activeerde u al uw eBox?

Eind september is ook de FOD Financiën in het project van de eBox getreden. Daarmee stapt een belangrijke speler in het project dat overheid en burgers op digitale wijze met elkaar moet verbinden.

Wat is “my e-box”?

My e-box is een beveiligde interface waarmee u documenten van overheidsinstellingen kan ontvangen, inzien en beheren. Het is dus in eerste instantie een digitale brievenbus. Het is wel één-richtingsverkeer: u kan er zelf (momenteel) nog geen documenten mee verzenden.

Die documenten kunnen afkomstig zijn van tal van overheidsinstellingen en organisaties.
Een greep uit het aanbod:

FOD Financiën;

FOD Justitie;

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening;

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid;

Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie;

SIGeDIS;

FAMIFED; ...

Zitten momenteel ook al op “my e-box”: het OCMW van Antwerpen, enkele gemeenten en zelfs een gerechtsdeurwaarder.

Welke documenten?

De documenten in my e-box zijn in principe documenten die voor u persoonlijk bestemd zijn, zoals documenten uit uw persoonlijke dossier bij een overheidsinstelling, toelichting bij wijzigingen in dat dossier, beslissingen over aanvragen, ... Ook attesten of andere aanvragen die u deed kunnen via my e-box ter beschikking gesteld worden.

Zodra je je hebt geregistreerd, kunnen uw documenten terechtkomen in uw my e-box-account. U moet zelf kiezen of u my e-box als communicatiekanaal wilt gebruiken. Als u daarvoor kiest dan moet u in uw profiel ook het email-adres invullen waarop u notificaties kan ontvangen. Op die manier wordt u verwittigd telkens een document in uw account verschijnt.

Opgepast: die documenten blijven niet eeuwig in uw e-box zitten. Naargelang de aard van het document blijven ze er 1 maand tot 3 jaar beschikbaar. Als een document verwijderd gaat worden, en u heeft het nog niet geopend, dan krijgt u daar een melding van op het email-adres in uw profiel.

Veiligheid

Elke Belgische burger heeft een eigen persoonlijk e-box. Enkel u kan dus inloggen op uw account. Daartoe wordt gebruik gemaakt van het vertrouwde CSAM-platform. Daar kan u terecht met de klassieke digitale sleutels zoals uw eID-kaart. Ook met de Itsme-app kan u inloggen.

Voor de notificaties is het verleidelijk om een email-adres te gebruiken dat u dagelijks raadpleegt zoals uw professioneel email-adres. Bent u werknemer, dan moet u er rekening mee houden dat privégebruik van professionele email-adressen niet altijd toegestaan is en in het algemeen ook afgeraden wordt omwille van de confidentialiteit van de berichten.

En waar?

Je e-box kan je in eerste instantie vinden op https://myebox.be/nl. Daar kan u dan de myebox-interface activeren.
Maar uw ebox is ook raadpleegbaar via andere interfaces waaronder doccle, trusto en bpost. Gebruikt u al een dergelijke interface dan kan u wellicht volstaan met de activatie van uw ebox in die interface. U kan dan documenten van overheidsorganisaties en van privé-ondernemingen (zoals bijvoorbeeld facturen of afschriften) op één platform raadplegen.

Nieuws

Eén van de belangrijke hervormingen uit het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) is de zogenaamde dubbele uitkeringstest. BV’s en CV’s mogen enkel nog maar dividenden uitkeren als de netto-actieftest en de liquiditeitstest een positief resultaat geven. Voor NV’s geldt enkel de netto-actieftest.

Als u als bedrijfsleider een lening krijgt van uw eigen vennootschap, dan kijkt de fiscus of de interest die u betaalt, marktconform is. Die marktrente wordt jaarlijks vastgelegd. De vraag is of het forfaitair berekende voordeel zonder meer geaccepteerd moet worden.

Als een werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt van een werknemer of bedrijfsleider, dan wordt die werknemer/bedrijfsleider op het voordeel belast. De berekening van het voordeel is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2019 weer een beetje omhoog en dat is goed nieuws voor wie een bedrijfswagen heeft.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief