A&T Partners informeert!

Accountancy & Fiscaliteit Nieuws

Op deze pagina vindt u een overzicht van recente nieuwsberichten over Accountancy en Fiscaliteit in België.

Het successierecht of zoals sinds kort de erfbelasting genoemd, is een belasting op erfenissen. Sinds begin dit jaar zijn de gewesten zelf bevoegd voor de inning van de successierechten. Waar u als erfgenaam successierechten moet betalen, wordt door de laatste fiscale woonplaats van de overledene bepaald.

De regels in verband met de opeisbaarheid, en daarmee samenhangend de aftrekbaarheid, van de btw zijn de laatste jaren ettelijke malen gewijzigd. Sinds begin 2015 is het moment van de levering, de voltooiing van de dienst of de (gedeeltelijke) betaling doorslaggevend. Dat blijft echter in de praktijk voor moeilijkheden zorgen. Daarom zal de regelgeving vanaf 1 januari 2016 allicht opnieuw veranderen. De regering heeft al een voorontwerp van wet klaar.

Velen willen ook na hun pensioen nog aan de slag blijven, om zo hun pensioen wat aan te vullen. Vroeger werd bijverdienen na het pensioen echter niet echt beloond, omdat de gepensioneerde riskeerde zijn pensioenuitkering te verliezen. Die regeling werd door de regering Di Rupo al versoepeld. Vanaf 1 januari 2015 is de regeling nog soepeler geworden. Wie 65 is, mag vanaf nu onbeperkt bijverdienen.

Heeft u een geschil met de fiscus? Heeft u een aanslag gekregen waar u het niet mee eens bent? Alvorens naar de rechtbank te trekken, moet u eerst bij de administratie zelf beroep aan tekenen. U kan een bezwaar indienen. Als u dat wil doen, moet u wel de volgende regels naleven.

Als u voor een werknemer stortingen doet voor de opbouw van een aanvullend pensioen, moet u in bepaalde gevallen een bijzondere bijdrage van 1,50% betalen. Die zogenaamde "Wijninckx-bijdrage" wordt in twee fasen uitgevoerd. De inwerkingtreding van de tweede definitieve fase is uitgesteld tot 1 januari 2017.

Opdrachtgevers of aannemers in de bouw die voor werken in onroerende staat een beroep doen op een aannemer of onderaannemer met sociale of fiscale schulden, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van die schulden. Sinds 28 augustus 2015 is de subsidiaire hoofdelijke aansprakelijkheid van de hoofdaannemer uitgebreid tot de opdrachtgever. Wat betekent dit in de praktijk?

De kilometervergoeding die voor federale ambtenaren geldt, wordt ook gebruikt als criterium voor de kilometervergoeding die aan werknemers mag worden betaald voor dienstverplaatsingen. Sinds 1 juli 2015 is deze vergoeding licht gedaald.

Onroerende verhuur is in BelgiŽ in principe van btw vrijgesteld. Dat wil zeggen dat de verhuurder van onroerende goederen op deze dienst geen btw moet aanrekenen. Dit heeft wel als nadeel dat de verhuurder de btw die hij heeft betaald, bv. bij verwerven of herstellen/onderhouden van het gebouw, niet kan aftrekken. Een belangrijke uitzondering is de verhuur van bergruimte voor het opslaan van goederen. Die verhuur is wel aan btw onderworpen.

De gewesten zijn bevoegd voor heel wat fiscale materies: o.a. successierechten, registratierechten en enkele met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (o.a. BIV en verkeersbelasting). Vroeger stonden al de voor Vlaanderen relevante regels verspreid over verschillende wetboeken. Deze Vlaamse regels werden nu samengebracht in de Vlaamse Codex Fiscaliteit. Deze codex bevat naast de materiŽle regels, ook uniforme procedureregels.

Lange betalingstermijnen en betalingsvertragingen zijn nefast voor uw onderneming. De wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties schept een duidelijk juridisch kader voor betalingen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden. De halfjaarlijkse aanpassing van de interestvoet bij betalingsachterstand in handelstransacties bedraagt voor het tweede semester van 2015: 8,50%.

In principe wordt een onderneming enkel belast op de winst die ze heeft gemaakt en niet op de winst die ze had kunnen maken. Een belangrijke uitzondering daarop zijn de abnormale of goedgunstige voordelen. Door zo'n voordeel te verlenen, ziet een vennootschap immers af van winst die ze anders wel had gemaakt. Daarom worden deze voordelen toch bij de verstrekker belast. We leggen uit hoe dat precies zit.

U mag als particulier elders in de wereld een wagen kopen en die vervolgens in BelgiŽ inschrijven en gaan gebruiken. Dat is geen enkel probleem. Maar weet wel dat u het niet zomaar mag doen. U moet heel wat (douane)formaliteiten naleven. Die regels verschillen naargelang waar u de auto aankoopt: in een andere EU-lidstaat of een niet-EU-land. De regels variŽren ook naar gelang het om een nieuwe dan wel tweedehandswagen gaat.

De schenkingsrechten in Vlaanderen worden verlaagd. Althans de tarieven voor schenkingen van onroerende goederen. Voor de schenking van roerende goederen blijven de (in 2004 verlaagde) tarieven van 3 % en 7 % bestaan. Ook het bijzondere regime voor de schenking van bouwgronden blijft gewoon van toepassing.

Wie in BelgiŽ woont, maar in Nederland werkt, zal in principe in Nederland belastingen moeten betalen. Wie het grootste deel van zijn inkomsten in Nederland haalt, wordt er beschouwd als een kwalificerend buitenlands belastingplichtige. Dit heeft als voordeel dat men grotendeels recht heeft op dezelfde aftrekposten als inwoners van Nederland.

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering heeft de ontwikkelingszone van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest afgestemd op de Belgische regionale steunkaart 2014-2020. Ondernemingen die investeren in een project in een gemeente uit de steunkaart, kunnen in aanmerking komen voor overheidssteun en een dossier indienen.

Alle inkomsten van een vennootschap, ook deze gemaakt buiten het maatschappelijk doel, zijn belastbare beroepsinkomsten. Beroepskosten zijn aftrekbaar als ze voldoen aan de voorwaarden van artikel 49 van het WIB92. Zeer recent is het Hof van Cassatie teruggekomen op zijn eerdere rechtspraak. De aftrek van de beroepskosten zou niet (meer) afhankelijk zijn van de voorwaarde dat zij inherent moeten zijn aan de maatschappelijke activiteit van de handelsvennootschap, zoals die blijkt uit haar maatschappelijk doel.

De maaltijdcheque blijft een populair extralegaal voordeel in BelgiŽ, het is namelijk voor de ontvanger een fiscaal interessante aanvulling op zijn loon. Omdat er enkele wijzingen in het systeem op stapel staan (afschaffing papieren maaltijdcheques, verhoging aftrekbaarheid bij werkgever), zetten we alle regels nog eens op een rij. Daarna kijken we naar de toekomst van deze verloningsvorm. Enkele van deze maatregelen werden nog niet in wetteksten gegoten, maar al wel door de regering aangekondigd.

Wat als de fiscale wetgever een regel invoert waar u het niet mee eens bent. U bent van mening dat uw fundamentele rechten worden geschonden. U meent dat de overheid helemaal niet bevoegd was om deze maatregel te nemen. Dan kan u bij verschillende instanties terecht om die regels aan te vechten. Naar gelang de regel die u aanvecht en de rechten de geschonden zijn, kan u naar een ander rechtscollege trekken. Na het Grondwettelijk Hof en het Europees Hof van Justitie bekijken we nu de Raad van State.

Sinds 1992 moeten vennootschappen een jaarlijkse bijdrage betalen ten voordele van het sociaal statuut der zelfstandigen. De herkwalificatie van deze vennootschapsbijdrage als belasting door het Grondwettelijk Hof, opende de weg om de wettigheid van die bijdrage in twijfel te trekken. De rechtspraak is momenteel echter duidelijk en positief over het wettig bestaan van de vennootschapsbijdrage.

Aandeelhouders die in conflict liggen met medevennoten, kunnen de andere aandeelhouder(s) onder bepaalde omstandigheden via de rechtbank dwingen om hun aandelen aan hen over te dragen of om hun aandelen over te nemen. Sinds de invoering van deze geschillenregeling is er in de rechtspraak en in de rechtsleer geen eensgezindheid over het tijdstip waarop die aandelen moeten worden gewaardeerd, de zogenaamde beoordelingsdatum of "peildatum". Met een arrest van 20 februari 2015 maakt het Hof van Cassatie een einde aan die discussie. De waarde van de aandelen moet worden bepaald op datum van de overdracht, zoals opgelegd door de rechter.

We wezen er al eerder op hoe de regering (startende) ondernemers een steun in de rug wil geven. In de programmawet staan er dan ook twee maatregelen die het voor belastingplichtigen interessant maken om te investeren in starters. De belastingvermindering (30 % of 45 %) voor wie risicovol investeert hebben we al besproken. U kan echter ook investeren in een starter door hem via een erkend crowdfundingplatform een lening te verstrekken.

De regering heeft het aanmoedigen van ondernemers als ťťn van haar prioriteiten op het programma gezet. Dat blijkt ook uit de programmawet, die enkele nieuwe maatregelen bevat die investeringen in startende ondernemers gunstig behandelt. Eťn daarvan is een soort tax shelter, waardoor investeerders een belastingvermindering van 30 % of 45 % krijgen als ze in start ups investeren.

De FOD FinanciŽn is opgebouwd uit verschillende algemene administraties. De ĎAlgemene Administratie van de Inning en de Invordering' van de FOD FinanciŽn is sinds 1 juli 2015 gereorganiseerd. Er zijn nieuwe diensten opgericht en bij de operationele diensten van deze Administratie zijn er aanpassingen doorgevoerd.

Vennootschappen die investeren in audiovisuele werken, krijgen daarvoor een fiscale beloning. Met deze tax shelter wil de overheid de Belgische audiovisuele sector ondersteunen. Nu het systeem enkele jaren in voege is, werd het tijd voor een grondige evaluatie. Die heeft geleid tot een ingrijpende bijsturing van de regels. Het nieuwe tax shelter regime geldt voor raamovereenkomsten afgesloten vanaf 1 januari 2015.

Om de verhoging van de roerende voorheffing op liquidatieboni (van 10 % naar 25 % sinds 1 oktober 2014) op te vangen heeft de regering verschillende overgangsmaatregelen uitgewerkt. Eerst de mogelijkheid om belaste reserves vast te klikken aan 10 %, en sinds aanslagjaar 2015 de mogelijk voor kmo's om een liquidatiereserve aan te leggen. Probleem was dat de aanslagjaren 2013 en 2014 buiten deze maatregelen vielen. Daar is nu aan verholpen.

Het Vlaams Gewest staat sinds 1 januari 2015 zelf in voor de invordering van de successie- en registratierechten. Een gevolg daarvan is dat de toepassing en interpretatie van de antimisbruikbepaling in deze materie nu ook een Vlaamse zaak geworden is. De federale rulingcommissie mag daarover in Vlaamse zaken dus geen rulings meer afleveren (maar nog wel antwoorden op Waalse en Brusselse aanvragen). Om Vlaamse belastingplichtigen toch ook rechtszekerheid te geven, zal er voor deze materies een Vlaamse rulingdienst in het leven worden geroepen.

Het arbeidsreglement beschrijft de rechten en plichten van de werkgever en de werknemer. Bij een sociale inspectie wordt dit document zeker gecontroleerd. Van zodra u ťťn werknemer in dienst hebt, bent u verplicht een arbeidsreglement op te maken en bij te werken. Is uw arbeidsreglement aangepast aan de laatste evoluties in de (sociale) wetgeving?

Zelfstandigen betalen zelf elk kwartaal sociale bijdragen aan een sociaal verzekeringsfonds. Een volledige of gedeeltelijke vrijstelling van bijdragen vragen, is mogelijk. De zelfstandige moet zich dan in Ďeen staat van behoefte bevinden of in een toestand die de staat van behoefte benadert'. De Commissie voor Vrijstelling van Bijdragen beoordeelt de aanvragen tot vrijstelling. Hoe gaat dit in zijn werk?

Wat als de fiscale wetgever een regel invoert waar u het niet mee eens bent. U bent van mening dat uw fundamentele rechten er door worden geschonden. U meent dat de overheid helemaal niet bevoegd was om deze maatregel te nemen. Dan kan u bij verschillende instanties terecht om die regels aan te vechten. Naar gelang de regel die u aanvecht en de rechten die geschonden zijn, kan u naar een ander rechtscollege trekken. Wij geven een overzicht: in deze bijdrage focussen we op het Europees Hof van Justitie.

Zoals elk jaar heeft het aangifteformulier vennootschapsbelasting weer enkele aanpassingen ondergaan die werden ingegeven door wetswijzigingen en nieuwe maatregelen. We bekijken wat er dit jaar allemaal veranderd is.

Elk bedrijf dat aan bepaalde criteria voldoet, moet een jaarrekening neerleggen. Bestaande vennootschappen die geen jaarrekening neerleggen, verkeren in de anonimiteit en daar is plaats voor allerhande bedenkelijke praktijken. Een laattijdige of niet-neerlegging wordt dan ook aangepakt met strafrechtelijke, fiscale en gerechtelijke sancties. Die sancties hebben belangrijke gevolgen voor de betrokken onderneming.

Wat als de fiscale wetgever een regel invoert waar u het niet mee eens bent. U bent van mening dat uw fundamentele rechten er door worden geschonden. U meent dat de overheid helemaal niet bevoegd was om deze maatregel te nemen. Dan kan u bij verschillende instanties terecht om die regels aan te vechten. Naar gelang de regel die u aanvecht en de rechten de geschonden zijn, kan u naar een ander rechtscollege trekken. Wij geven een overzicht. Als eerste komt het Grondwettelijk Hof aan bod.

De gezinswoning heeft in het Belgisch recht een speciale plaats. Zo krijgt ze in het burgerlijk recht een bijzondere bescherming. Ook in het fiscaal recht gelden er speciale regels voor de gezinswoning.

Het stelsel van niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen laat ondernemingen toe een bonus toe te kennen aan hun werknemers in functie van de collectief bereikte resultaten. De premie wordt niet gelijkgesteld met loon, tenzij het plafond wordt overschreden. Het niet-geÔndexeerde drempelbedrag voor niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen wordt vanaf 1 januari 2016 opgetrokken.

Van zodra u een gedinginleidende akte laat inschrijven op de algemene rol, op de rol van de verzoekschriften of op de rol van de vorderingen in kort geding, betaalt u rolrechten. Voortaan hangt het bedrag van die rolrechten in de meeste gevallen af van de waarde van het geschil. Bovendien is het van geen belang meer of de zaak op de algemene of de bijzondere rol komt. Nieuw is ook dat u een rolrecht moet betalen bij de arbeidsgerechten en de fiscale rechtbanken, maar wel enkel voor zaken met een hoge waarde.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16