A&T Partners informeert!

Accountancy & Fiscaliteit Nieuws

Op deze pagina vindt u een overzicht van recente nieuwsberichten over Accountancy en Fiscaliteit in België.

De fiscus schrijft voor wanneer ondernemingen hun voorafbetalingen moeten doen. Voor vennootschappen die hun boekhouding voeren per kalenderjaar (van 1 januari tot 31 december) zijn die data 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december. Deze data kunnen wel één of twee dagen verschuiven als ze op een zaterdag, zondag of feestdag vallen. Voor vennootschappen die hun boekhouding niet per kalenderjaar voeren of waarvan het boekjaar langer of korter duurt, gelden andere data. In dit artikel staan we stil bij vennootschappen die een boekjaar hebben van minder dan twaalf maanden.

Wie voor het werk een dienstreis moet ondernemen en een ganse dag weg is, doet onderweg kosten om te eten en te drinken. Deze kosten mogen door de werkgever vergoed worden. Meer zelfs: deze kosten zijn bij de werkgever als beroepskost aftrekbaar, en zijn bij de werknemer niet belastbaar. Er moeten dan natuurlijk wel enkele voorwaarden worden gerespecteerd.

Werkgevers kunnen gedurende twee jaar tot 25% korting krijgen op de bedrijfsvoorheffing (BV) die ze inhouden op de lonen van de nieuwe werknemers die ze naar aanleiding van investeringen in steunzones aanwerven. De voorwaarden voor de vrijstelling verschillen naargelang u wel dan geen kmo bent. De praktische uitvoeringsmodaliteiten zijn (eindelijk) geregeld.

Openbare werken, een doorn in het oog van menig zelfstandige. Als u het slachtoffer wordt van hinder door openbare werken die de toegang tot uw onderneming belemmeren, verhinderen of ernstig bemoeilijken, kan u een inkomenscompensatievergoeding vragen aan het federale Participatiefonds. Maar bepaalde activiteiten van dit fonds zijn in het kader van de zesde staatshervorming sinds 1 juli 2014 overgedragen naar de gewesten. Voor de aanvragen in 2015 heeft dit geen gevolgen.

Sinds 1 januari 2015 is het Mini-One-Stop-Shop-systeem (MOSS-systeem) in werking getreden. Bent u een leverancier van elektronische diensten, telecommunicatiediensten en radio- en televisie-omroepdiensten? Bent u gevestigd in de Europese Unie en levert u aan een niet btw-plichtige? Dan moet u rekening houden met volgende wijzigingen betreffende de lokalisatieregels.

De fiscus beschikt over enkele bijzondere bewijsmiddelen, waarmee ze het inkomen van een belastingplichtige kan aantonen. Op basis daarvan kan ze een aanslag vestigen of een aangifte die een belastingplichtige heeft ingediend, wijzigen. Eén van deze bewijsmiddelen is de taxatie volgens tekenen en indiciën. Deze methode wordt gebruikt tegen belastingplichtigen wiens levensstijl en aangegeven inkomsten niet met elkaar overeenkomen. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld.

Wie werken laat uitvoeren aan een privéwoning die meer dan vijf jaar oud is, betaalt daarop slechts 6 % btw. Werken in de tuin van dergelijke woning zijn in principe echter van dit gunsttarief uitgesloten. Er bestaan slechts enkele uitzonderingen op deze uitsluiting.

De fiscus schrijft voor wanneer ondernemingen hun voorafbetalingen moeten doen. Voor vennootschappen die hun boekhouding voeren per kalenderjaar (van 1 januari tot 31 december) zijn die data 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december. Deze data kunnen wel één of twee dagen verschuiven als ze op een zaterdag, zondag of feestdag vallen. Voor vennootschappen die hun boekhouding niet per kalenderjaar voeren of waarvan het boekjaar langer of korter duurt, gelden andere data. In dit artikel staan we stil bij vennootschappen die een boekjaar hebben van meer dan twaalf maanden.

Successierechten besparen kan op verschillende manieren. Eén populaire methode is generation skipping, waarbij men een generatie overslaat en direct goederen nalaat aan de kleinkinderen. In feite omvat het begrip ‘generation skipping' verschillende bijzondere technieken: één daarvan is het ‘ik-opa-testament', waarbij we hier stil staan.

De Vlaamse regering heeft dit jaar terug een budget om uw bedrijfsspecifieke milieu- en energie-investeringen te ondersteunen. De subsidiepercentages voor strategische ecologiesteun (STRES) liggen wel lager dan de voorbije jaren. Aanvragen voor strategische ecologiesteun moeten bij het Vlaams Agentschap Ondernemen worden ingediend.

Coöperatieve vennootschappen en nationale groeperingen van coöperatieve vennootschappen die door de minister van Economie worden erkend, genieten diverse fiscale en sociale voordelen. Sinds 31 mei 2015 moeten nieuwe aanvraagformulieren tot erkenning worden gebruikt. De nieuwe erkenningen gelden maar tot 31 mei 2016 omdat de relevantie van sommige erkenningsvoorwaarden momenteel worden getoetst.

De sociale verkiezingen om de personeelsvertegenwoordigers te kiezen voor het comité voor preventie en bescherming op het werk en eventueel voor de ondernemingsraad, hebben plaats om de 4 jaar op vaste tijdstippen. De volgende sociale verkiezingen gaan door van 9 tot 22 mei 2016. De verkiezingsprocedure duurt 150 dagen en de zgn. voorprocedure moet eind dit jaar al starten. Of u verplicht bent om sociale verkiezingen te organiseren, hangt af van uw personeelsbestand. Als u 50 of 100 werknemers in dienst heeft, dan kiezen uw werknemers in 2016 nieuwe afgevaardigden.

De discussie sleept al lang aan: hoe zit het met cateringkosten die een bedrijf maakt voor een commercieel evenement. Zijn dit reclamekosten, zodat de btw hierop aftrekbaar is. Of zijn het gewone kosten van onthaal, zodat de btw niet aftrekbaar is. De fiscus heeft steeds voet bij stuk gehouden dat het niet-aftrekbare kosten van onthaal zijn. Maar nu geeft hij zich toch gewonnen: de kosten zijn aftrekbaar.

Ondernemingen die investeren in nieuwe materiële vaste activa hebben recht op een fiscaal voordeel: de investeringsaftrek. De uitgaven gedaan voor de nieuwe investeringen, mogen immers gedeeltelijk in mindering worden gebracht van de belastbare inkomsten van de ondernemingen. Zowel natuurlijke personen met een eenmanszaak als vennootschappen kunnen er van genieten. Nadat de afgelopen jaren de percentages van de investeringsaftrek steeds verminderden, zijn ze dit jaar gelijk gebleven aan vorig jaar.

In het regeerakkoord van Michel I werd de maatregel al aangekondigd en nu is de indexsprong ook wettelijk geregeld. Om een indexsprong van 2 procent te realiseren, wordt de afgevlakte gezondheidsindex sinds maart 2015 geblokkeerd. Die ingreep moet de loonhandicap van onze ondernemingen met de buurlanden dichten. De contractuele vrijheid om de lonen aan de index van de consumptieprijzen te binden, blijft ongewijzigd.

Ons jaarrekeningrecht is op de Vierde en Zevende Boekhoudrichtlijnen gebaseerd. De nieuwe Europese Jaarrekeningrichtlijn 2013/34/EU van 26 juni 2013 voor niet-beursgenoteerde ondernemingen vervangt deze richtlijnen en wijzigt ingrijpend het bestaande wettelijke kader. De nieuwe richtlijn voorziet verschillende regelingen voor micro-, kleine, middelgrote en grote ondernemingen zodat de administratieve kosten bij de naleving van de jaarrekeningregels in verhouding zijn tot de grootte van de betrokken ondernemingen. De besprekingen over de omzetting van de richtlijn in interne wetgeving zijn volop aan de gang.

De opzet van successieplanning is zoveel mogelijk successierechten te besparen. Dat kan op verschillende manieren. Eén methode is zorgen dat dezelfde goederen niet twee keer, maar slechts één keer overgaan naar een andere generatie: dat kan bijvoorbeeld door uw vermogen rechtstreeks aan uw kleinkinderen na te laten. U slaat met andere woorden een generatie over, vandaar dat deze techniek ook wel "generation skipping" wordt genoemd.

Wat als u als vruchtgebruiker verbeteringen aanbrengt aan het onroerend goed dat u in vruchtgebruik heeft? Hoe zit het dan op het einde van de periode van het vruchtgebruik? Kan u daarvoor een vergoeding vragen aan de blote eigenaar? En wat vindt de fiscus daarvan? De antwoorden op deze vragen zijn anders voor herstellingswerken dan voor verbeteringswerken. We zetten vragen en antwoorden op een rijtje.

Elke vennootschap die is onderworpen aan de Belgische vennootschapsbelasting of aan de belasting der niet-verblijfhouders, moet aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Aan dat fonds moet ze uiterlijk op 30 juni 2015 de vennootschapsbijdrage betalen. Sommige vennootschappen genieten echter van een tijdelijke dan wel een permanente vrijstelling.

De fiscus schrijft voor wanneer ondernemingen hun voorafbetalingen moeten doen. Voor vennootschappen die hun boekhouding voeren per kalenderjaar zijn die data 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december. Deze data kunnen wel één of twee dagen verschuiven als ze op een zaterdag, zondag of feestdag vallen (dit jaar valt 10 oktober op een zaterdag en wordt de vervaldatum 12 oktober). In dit artikel staan we echter stil bij vennootschappen die hun boekhouding niet per kalenderjaar voeren.

Sinds de zesde staatshervorming is de Belgische fiscaliteit er niet eenvoudiger op geworden. De gewesten zijn nu ook gedeeltelijk bevoegd in de personenbelasting. Zij mogen niet enkel opcentiemen heffen op de federale belasting, maar zijn ook bevoegd voor de belastingverminderingen die aansluiten bij hun andere niet-fiscale bevoegdheden. Voor andere belastingverminderingen blijft de federale overheid dan weer bevoegd. Een overzicht van wie voor welke belastingvermindering bevoegd is.

Als u een fiscale schuld heeft, zal die fiscus die komen invorderen. Dat kan de fiscus niet alleen doen voor een persoonlijke schuld, maar ook voor de belastingschuld van uw echtgenoot. De fiscus hoeft daarbij zelfs geen rekening te houden met het huwelijksvermogensstelsel dat u heeft gekozen. Ook feitelijke samenwoners lopen risico.

Binnenkort moeten de aangiftes personenbelasting ingediend worden. Tijd om dus eens stil te staan bij de nieuwigheden in het aangifteformulier van dit jaar: dat zijn er immers heel wat. Dit is het gevolg van de zesde staatshervorming en de regionalisering van de personenbelasting die dit jaar voor het eerst hun weerslag krijgen in de aangifte.

Een zelfstandige kan voor de notaris verklaren dat de woning, waarin hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, niet vatbaar is voor inbeslagname door schuldeisers. De instemming van de echtgenoot van de zelfstandige is hiervoor nodig. Stel dat de echtgenoot van de zelfstandige zonder reden zijn/haar instemming met die verklaring weigert? De impact van die weigering is beperkt omdat de zelfstandige zich door de rechtbank kan laten machtigen om de verklaring af te leggen zonder die instemming.

De toegang tot opleidingscheques voor hooggeschoolden is sinds 1 maart 2015 beperkt tot hooggeschoolden die een loopbaangerichte opleiding volgen. Voor laag- en middengeschoolden wijzigt de reglementering inzake opleidingscheques niet. Tegelijk wordt het toepassingsgebied van de regeling voor opleidingscheques én loopbaancheques wel uitgebreid.

Interne pensioenbeloften die niet in een externe groepsverzekering zijn omgezet, moeten bij de Databank Aanvullende Pensioenen worden geregistreerd. Die registratie moet uiterlijk op 30 juni 2015 via een online toepassing gebeuren. Vennootschappen die de interne pensioenbelofte niet tijdig registreren, kunnen het pensioenkapitaal bij uitkering niet als beroepskost aftrekken.

De fameuze algemene antimisbruikbepaling bestrijdt constructies en verrichtingen die als fiscaal misbruik worden beschouwd. Hoewel er een wettelijke definitie bestaat van wat fiscaal misbruik precies is, is het in de praktijk niet altijd even duidelijk wat de fiscus nu juist als misbruik beschouwt. Daarom is het goed eens te kijken naar wat de Dienst Voorafgaande Beslissingen (beter bekend als de rulingcommissie) daar over te zeggen heeft. Hoewel de hier vermelde voorbeelden erg afhangen van de concrete feiten die aan commissie werden voorgelegd, geven ze toch een beeld van haar visie.

De regering heeft beslist een aantal bedragen in de personenbelasting de komende jaren niet te indexeren. Deze beslissing heeft zelfs terugwerkende kracht: de bedragen worden bevroren op het niveau van aanslagjaar 2014. De bedragen die in begin van vorig jaar als geïndexeerde bedragen voor aanslagjaar 2015 werden bekendgemaakt, worden niet toegepast. Het betreft vooral de grensbedragen voor de belastingverminderingen.

Ondernemingen die een werkloze 50-plusser aanwerven voor onbepaalde duur kunnen gedurende een of twee jaar een tewerkstellingspremie van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding krijgen. Voor indiensttredingen vanaf 1 januari 2015 hanteert men drie nieuwe premieschalen. Concreet betekent dit dat u geen premie meer krijgt voor het aanwerven van een werknemer tussen 50 en 55 jaar oud die op dat moment minder dan een jaar werkzoekende is.

Ondernemingen die geen of onvoldoende voorafbetalingen doen, moeten een belastingvermeerdering betalen. Het vermeerderingspercentage waarmee de vermeerdering wordt berekend, wordt ieder jaar vastgesteld. Voor de voorafbetalingen van dit jaar (aanslagjaar 2016) geldt opnieuw een lager vermeerderingspercentage dan de voorafgaande jaren. Dit percentage bedraagt 1,125 %.

Het Vlaams Gewest geeft belastingplichtigen een korting op de onroerend voorheffing als hun gezin minstens twee kinderen telt die voor de kinderbijslag in aanmerking komen. Hoe meer kinderen, hoe groter de vermindering. Het bedrag van de korting wordt jaarlijks geïndexeerd. De bedragen voor 2015 zijn nu bekend.

Mei en juni zijn traditioneel de maanden dat de jaarvergadering wordt georganiseerd. De bijeenroeping van een algemene vergadering is onderworpen aan de regels van het Wetboek van Vennootschappen. De oproeping verschilt naargelang de rechtsvorm van uw vennootschap en de aard van de uitgegeven effecten. De algemene vergadering kan uitzonderlijk aan die oproepingsformaliteiten verzaken en dus vergaderen zonder formele oproeping. Enkele aandachtspunten.

Uw werknemers hebben bij de geboorte of de adoptie van een kind een recht op ouderschapsverlof. Zij kunnen dit recht uitoefenen op basis van de cao nr. 64 of via het koninklijk besluit van 29 oktober 1997. Cao nr. 64 is op 24 februari 2015 in de Nationale Arbeidsraad op drie vlakken aangepast.

Sinds 1 juli 2014 zijn de gewesten door de zesde staatshervorming bevoegd voor het stelsel van het betaald educatief verlof. De gewesten zijn bevoegd voor de regelgeving, de controle en inspectie, de erkenningen van de verloven, het bepalen van de opleidingen die in aanmerking komen, en het aantal uren en de toelagen. Als u vorig schooljaar aan één of meerdere werknemers betaald educatief verlof toekende, kan u hiervoor een forfaitaire terugbetaling aanvragen. Tijdens een overgangsperiode worden de dossiers verder door de federale administratie behandeld.

Sinds 1 januari 2015 is het systeem van de geregistreerde kassa in de horeca eindelijk in werking getreden. Ondertussen heeft de fiscus nog wat aan de details gemorreld. Tijd dus om nog eens een stand van zaken op te stellen.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16