A&T Partners informeert!

Accountancy & Fiscaliteit Nieuws

Op deze pagina vindt u een overzicht van recente nieuwsberichten over Accountancy en Fiscaliteit in België.

Openbare wegenwerken zijn een doorn in het oog van menig ondernemer. De Vlaamse regering kent sinds 1 juli jl. een hinderpremie toe bij ernstige hinder van openbare werken. De nieuwe premie kan elektronisch worden aangevraagd bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid. Met het forfaitair bedrag kan u de nodige maatregelen treffen om te blijven ondernemen.

Heeft u deeltijdse werknemers in dienst? Dan hebben wij goed nieuws. De administratieve verplichtingen bij deeltijdse arbeid worden een pak eenvoudiger dankzij de wet werkbaar en wendbaar werk. De wijzigingen voor nieuwe deeltijdse arbeidsovereenkomsten treden in werking op 1 oktober 2017. Voor de bestaande deeltijdse arbeidsovereenkomsten moet u vóór 1 april 2018 het arbeidsreglement aanpassen.

Elke vennootschap heeft een maatschappelijke zetel. De maatschappelijke zetel bepaalt de officiële taal van uw vennootschap en kan ten allen tijde worden verplaatst. De maatschappelijke of statutaire zetel is niet hetzelfde als de werkelijke zetel. What's in a name …

Vorig jaar werd het bijzonder regime van de deeleconomie gelanceerd. Particulieren die diensten aanbieden aan andere particulieren genieten van een verlaagd tarief in de inkomstenbelasting (10 % effectieve belastingdruk). De diensten moeten dan wel aangeboden worden via een erkend platform. Sinds maart 2017 zijn er eindelijk enkele platforms erkend, zodat het regime nu echt van start kan gaan.

Werken in onroerende staat worden belast aan een verlaagd btw-tarief van 6 % als de woning ouder is dan tien jaar. Aanleg van tuinen is evenwel van dit verlaagd tarief uitgesloten en wordt dus steeds belast aan 21 %. Hierbij rijst de vraag wat er allemaal als tuinaanleg moet worden beschouwd. Wat bijvoorbeeld met de aanleg van een groendak of een groengevel?

Wanneer een vennootschap een wagen gratis ter beschikking stelt aan een bedrijfsleider of werknemer, krijgt die een belastbaar voordeel van alle aard. De vennootschap zelf moet 17 % van de kosten opnemen als verworpen uitgaven (VU). Sinds begin dit jaar is dit percentage opgetrokken tot 40 % voor vennootschappen die ook de brandstofkosten op zich nemen. Deze maatregel brengt heel wat extra administratie met zich mee: als de vennootschap wil vermijden dat ze 40 % moet opnemen in de VU, zal ze moeten bewijzen dat enkel de professionele brandstofkosten ten laste werden genomen.

Is uw onderneming in een steunzone of zogenaamde ontwrichte zone gevestigd? Dan kan u bij bepaalde investeringen die in nieuwe aanwervingen uitmonden gedurende twee jaar een korting genieten op de doorstorting van bedrijfsvoorheffing. Het Vlaams Gewest heeft recent haar twee steunzones rond Genk en Turnhout uitgebreid. Die uitbreiding is van toepassing op investeringen die na 1 mei 2017 aanvangen.

Cao nr. 103ter heeft het stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en landingsbanen gewijzigd. Grote nieuwigheden zijn de afschaffing van het recht op tijdskrediet zonder motief en de uitbreiding van het recht op tijdskrediet voor alle zorgmotieven. Deze nieuwigheden zijn van toepassing op alle aanvragen voor tijdskrediet -ook op de verlengingsaanvragen- ingediend bij de werkgever sinds 1 april 2017.

Lokale dienstencentra worden meestal opgericht door een OCMW van een gemeente of stad. Andere worden particulier opgericht en worden door de lokale overheid erkend. Ze richten activiteiten in voor bepaalde groepen, zoals senioren of sociaal zwakkeren. De activiteiten kunnen erg variëren en gaan van het verstrekken van informatie tot vormings- en vrijetijdsactiviteiten. Op btw-vlak gelden er voor deze centra enkele bijzonderheden.

Als u een lening verstrekt aan een kleine onderneming, kan u dat een belastingvoordeel opleveren. Zo zijn er bijvoorbeeld de gewestelijke belastingkredieten voor de Winwinlening (Vlaanderen) en de Coup de Pouce (Wallonië). Daarnaast bestaat er ook een federaal voordeel: u betaalt geen belastingen op de interest die u ontvangt voor een lening die u via een crowdfundingplatform verstrekt aan startende ondernemingen. Officieel kan dat al sinds midden 2015. Omdat er nog bijkomende wettelijke regels moesten worden uitgewerkt, kon het systeem uiteindelijk echt in werking gaan voor leningen toegestaan vanaf 1 februari 2017.

Met ecocheques kunnen welbepaalde ecologische producten en diensten worden aangekocht die op een officiële en limitatieve lijst zijn opgenomen. De sociale partners evalueren of die lijst inhoudelijk moet worden bijgewerkt. De Nationale Arbeidsraad (NAR) heeft inmiddels de cao nr. 98quinquies inzake ecocheques gesloten. De nieuwe lijst is op 1 juni 2017 in werking getreden.

De zomervakantie nadert met rasse schreden en velen onder ons maken vakantieplannen. De prestaties verricht vorig jaar bepalen het aantal vakantiedagen waarop uw werknemers recht hebben. Het vakantiegeld verschilt naargelang uw statuut.

Oldtimers hebben een bijzonder fiscaal statuut. Dat weet u allicht. U moet er wel rekening mee houden dat u een oldtimer niet voor alles mag gebruiken. Naar gelang uw plannen met het voertuig, zal u het voertuig al dan niet als ‘oldtimer’ moeten inschrijven. Wij wijzen alvast op enkele aandachtspunten.

Het begrip van de ‘btw-eenheid’ bestaat in het Belgisch fiscaal recht tien jaar in 2017. In deze bijdrage bekijken we wat een btw-eenheid precies is en hoe die dan fiscaal behandeld moet worden.

Met de fiets naar het werk gaan, levert heel wat voordelen op. De werkgever kan belastingvrij een fiets ter beschikking stellen en een vrijgestelde fietsvergoeding uitbetalen en de fietsende werknemer kan 23 cent per kilometer als beroepskost aftrekken. Maar niet elke fiets kan van elk voordeel genieten. Er zijn uitzonderingen voor mountainbikes, racefietsen en speed pedelecs (snelle elektrische fietsen). Een overzicht.

Vóór 1 juli van elk bijdragejaar moeten de vennootschappen die aan de vennootschapsbelasting zijn onderworpen, de jaarlijkse vennootschapsbijdrage betalen. Kan een vennootschap van deze verplichting worden vrijgesteld?

Gaat u tijdens de zomervakantie een beroep doen op studenten? Sinds 1 januari 2017 mogen zij in het kader van een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten per kalenderjaar 475 uren werken tegen een voordelige sociale bijdrage. Naast de sociale regeling zijn er uiteraard ook fiscale aandachtspunten.

Wie het niet eens is met een beslissing van de fiscus, bv. een aanslag die hem wordt opgelegd, kan hiertegen bezwaar indienen. Vroeger was de manier waarop een belastingplichtige dat kon doen, aan strenge regels onderworpen. De fiscus heeft de laatste tijd echter verschillende stappen gezet om het indienen van een bezwaar makkelijker te maken. U hoeft dus geen aangetekende brief meer te schrijven, maar kan ook mailen, faxen en vanaf nu ook rechtstreeks op MyMinfin een bezwaar indienen.

Vaak worden bedrijfsleiders (gedeeltelijk) bezoldigd door hen gratis een woning ter beschikking te stellen. Over de aftrekbaarheid van de kosten voor deze woning heeft lange tijd discussie ontstaan. In principe is daar nu geen discussie meer over: de kosten zijn aftrekbaar. Maar, zegt het Hof van Cassatie, aftrek is geen automatisme. De vennootschap moet de terbeschikkingstelling verantwoorden en haar verloningspolitiek goed documenteren.

De ontwikkeling van nieuwe operating systems en het gebruik van cloud accounting vraagt dat de regels voor het houden en bewaren van boeken en verantwoordingsstukken worden verduidelijkt. De Commissie voor Boekhoudkundige Normen heeft zich over deze problematiek uitgesproken, t.t.z. over het boekhoudkundige aspect van de bewaringsproblematiek.

De derde versie van de Code Buysse met richtlijnen over deugdelijk bestuur voor middelgrote en kleine ondernemingen is een feit. De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op de raad van bestuur. In deze nieuwe versie worden de taken van de raad van bestuur in detail beschreven. Daarnaast komen nu ook onderwerpen als risicobeleid, diversiteit van de raad van bestuur en de evaluatie van de bestuurders aan bod.

Na Vlaanderen wordt ook in het Waals Gewest het systeem van tewerkstellingssteun vereenvoudigd. De focus van de nieuwe steunmaatregelen die inwerking treden op 1 juli 2017, ligt op drie specifieke doelgroepen: jonge laag- en middelmatig geschoolde werkzoekenden, langdurig werklozen en 55-plussers.

Vorig jaar werd het systeem van de flexijobs voor gelegenheidswerkers in de horeca ingevoerd. Tegelijkertijd werd de gunstige maatregel voor overuren in de horeca aangepast. Werknemers in de horeca hebben hierdoor recht op een fiscale vrijstelling voor 300 of 360 overuren per jaar als die niet gerecupereerd worden. Ook deze maatregel heeft de fiscus in een FAQ toegelicht.

Ondernemingen die investeren in nieuwe materiële vaste activa hebben recht op een investeringsaftrek. Hun uitgaven voor het verwerven nieuwe activa, mogen gedeeltelijk in mindering worden gebracht van hun belastbare inkomsten. De percentages voor investeringen gedaan in 2017 (aanslagjaar 2018) zijn dezelfde als vorig jaar.

Om de naleving van de Europese detacheringsrichtlijn te controleren en af te dwingen, kwam er in 2014 een aangepaste richtlijn. België heeft die richtlijn eind vorig jaar in onze wetgeving omgezet. Door die omzetting zijn belangrijke wijzigingen met betrekking tot detachering van en naar België in werking getreden. Detacherende werkgevers worden verplicht om een verbindingspersoon aan te duiden. En er zijn ook gevolgen voor de werkgevers in de bouwsector.

De ‘Orde van Vlaamse Balies’ en de ‘Ordre des Barreaux francophones et germanophones’ gaan een ‘Centraal Register Solvabiliteit’ inrichten. Dit nieuwe register is een geïnformatiseerde gegevensbank waarin alle faillissementsdossier worden opgeslagen en bewaard. Faillissementsprocedures zullen zo volledig elektronisch worden gevoerd.

Tijdens het educatief verlof van de werknemer betaalt de werkgever verder loon. Dit loon wordt wel begrensd. Na de opleiding wordt een forfaitair bedrag aan de werkgever terugbetaald. Onder de federale regeling moesten de aanvraagdossiers tot terugbetaling uiterlijk op 30 juni van het volgend schooljaar worden ingediend. Nu moet u rekening houden met gewestelijke regels en termijnen. De gewesten zijn al sinds 1 juli 2014 bevoegd voor het betaald educatief verlof.

In Vlaanderen bestond er al langer een systeem om kleine bedrijven de kans te geven bij particulieren financiering op te vragen: de Winwinlening. De kredietnemer kan kredieten verkrijgen en de particuliere kredietverstrekker krijgt er een fiscaal voordeel voor in de plaats. Sinds aanslagjaar 2017 kan dit ook in het Waals Gewest: de Coup de Pouce. De regels zijn deels gebaseerd op de Vlaamse regeling, deels op de federale tax shelter voor starters.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie stelt zich in recente uitspraken steeds vaker soepel op ten aanzien van formele voorwaarden. Daardoor kunnen belastingplichtigen als ze aan de materiële voorwaarden voldoen, genieten van een btw-vrijstelling ook als ze niet alle formele voorwaarden hebben vervuld. Het is dus niet langer een ramp als niet het juiste document werd ingevuld, of als niet alle gegevens (correct) werden ingevuld. Maar wat betekent dat nu precies voor de ‘overbrenging’? Een korte analyse.

Werkgevers kunnen voortaan flexibele uurroosters standaard over een jaar spreiden om op het einde de gemiddelde arbeidsduur te bereiken. Door de arbeidstijd te ‘annualiseren’, wordt de bestaande regeling van flexibele uurroosters verder uitgebreid.

Zes maanden na het afsluiten van het boekjaar zijn zaakvoerders/bestuurders verplicht de jaarvergadering bijeen te roepen. Het boekjaar moet niet noodzakelijk met het kalenderjaar samenvallen, maar voor de vennootschappen waar dit wel zo is, is de tijd van de jaarvergaderingen dus aangebroken. De rechtsvorm van uw vennootschap bepaalt de wijze van oproeping.

Wanneer een vennootschap een goedkope of renteloze lening verstrekt aan een werknemer of bedrijfsleider wordt dat beschouwd als een belastbaar voordeel van alle aard. Het is dan ook cruciaal om de waarde van zo’n voordeel vast te stellen. De fiscus baseert zich daarvoor op de referentierentevoeten. Die worden jaarlijks bekendgemaakt in het Staatsblad. In februari werden de referentierentevoeten voor 2016 gepubliceerd.

De administratie heeft haar regels gewijzigd voor de berekening van de waarde van het voordeel wanneer een werknemer of bedrijfsleider gratis een onroerend goed ter beschikking krijgt, maar slechts voor een gedeelte van het jaar over het goed beschikt. Het bedrag van het voordeel mag dan in verhouding tot het gebruik worden verminderd. Dat wordt vanaf nu niet meer per maand berekend, maar van dag tot dag.

Elk jaar moeten vennootschappen een jaarrekening opstellen en neerleggen. Voor de boekjaren die beginnen op 1 januari 2016 zijn er nieuwe modellen van de jaarrekening. Vennootschappen die voldoen aan de criteria van een microvennootschap, kunnen het microschema van de jaarrekening toepassen.

Voor uw eerste aanwervingen kan u een flinke korting op uw patronale bijdragen voor de sociale zekerheid krijgen. Sinds 1 januari 2017 is de ‘doelgroepvermindering voor eerste aanwervingen’ voor de derde tot de zesde aanwerving verder versterkt. Het systeem is niet gewijzigd. Wat wel is veranderd, zijn de (hogere) bedragen van de kortingen en de (langere) toekenningsperiodes. De bijdrageverminderingen voor de aanwerving van een eerste of tweede werknemer veranderen niet.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16