Aftrek van wagenkosten gekoppeld aan co2-uitstoot

AFTREK VAN WAGENKOSTEN GEKOPPELD AAN CO2 UITSTOOT

 
De fiscale aftrekbaarheid van kosten van personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen werd door de wetgever reeds sinds 1 april 2007 afhankelijk gesteld van het aantal gram CO2-uitstoot van het voertuig.  De meest vervuilende wagens zijn slechts voor 60% aftrekbaar. Voor milieuvriendelijke wagens kan de aftrek oplopen tot 90%.
Opmerkelijk dat deze regelgeving enkel van toepassing is voor vennootschappen.  In de personenbelasting geldt nog steeds het vertrouwde aftrekpercentage van 75%.

Ingevolge een overgangsmaatregel waren de wijzigingen enkel van toepassing op wagens die men in een vennootschap, na de invoering van de wet, als vast actief had aangeschaft.
Maar vanaf 1 april 2008 geldt de aftrekbeperking echter voor alle wagens, dus ook voor deze aangekocht voor 1 april 2007 alsmede voor de wagens die worden gehuurd.

Wagens met een dieselmotor zijn vanuit fiscaal oogpunt minder aantrekkelijk dan wagens met een benzinemotor.


Een overzicht:
                      
   Dieselmotor                              Benzinemotor  
          
   CO2 / km   % aftrek                  CO2 / km   % aftrek  
          
   < 105          90%                      < 120          90% 
   105 - 115    80%                      120 - 130    80% 
   116 - 145    75%                      131 - 160    75% 
   146 - 175    70%                      161 - 190    70% 
   175 - ...       60%                      191 -  ...      60% 
               
        
Op de website van de FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu (http://www.health.fgov.be) kan u de CO2-uitstoot van iedere wagen opzoeken.

Volledigheidshalve vermelden we nog dat de aftrekbeperking niet van toepassing is op: 
1° voertuigen die uitsluitend gebruikt worden voor een taxidienst of voor verhuring met bestuurder en op grond daarvan van de verkeersbelasting op de autovoertuigen vrijgesteld zijn;
2° voertuigen die in erkende autorijscholen uitsluitend worden gebruikt voor praktisch onderricht en daartoe speciaal zijn uitgerust;
3° voertuigen die uitsluitend aan derden worden verhuurd.

Leuven, 24 maart 2008

Marc Poncelet
Accountant - Belastingconsulent.

Nouvelles

Il existe, depuis le 1er janvier 2022, en Région flamande, une obligation de « rénovation » en cas de transfert d'un bâtiment non résidentiel. Cela signifie que certaines installations doivent être remplacées dans les 5 ans après le transfert. Toujours dans les 5 ans après le transfert, les bâtiments doivent également satisfaire à certaines exigences énergétiques minimales.

Fin 2021, le législateur a sorti une loi qui vise à verdir notre mobilité, d'une part, en supprimant la déduction fiscale pour les véhicules alimentés par des carburants fossiles et, d’autre part, en encourageant les investissements dans des déplacements sans émission de C02. Les entreprises bénéficient ainsi d'une déduction majorée pour l’installation de bornes de recharge. Les particuliers quant à eux ont droit à une réduction d'impôt. Mais qu’en est-il du régime TVA applicable à ces bornes de recharge ?

Les entreprises et indépendants qui font appel à un entrepreneur pour des travaux de construction doivent s’assurer que cet entrepreneur n’a pas de dettes envers l’ONSS ou le fisc. Si tel est le cas, une obligation de retenue s’applique. Vous pouvez facilement vérifier si une telle retenue est nécessaire via le lien www.checkobligationderetenue.be.

Abonnez-vous à notre lettre d'info