Aftrek van wagenkosten gekoppeld aan co2-uitstoot

AFTREK VAN WAGENKOSTEN GEKOPPELD AAN CO2 UITSTOOT

 
De fiscale aftrekbaarheid van kosten van personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen werd door de wetgever reeds sinds 1 april 2007 afhankelijk gesteld van het aantal gram CO2-uitstoot van het voertuig.  De meest vervuilende wagens zijn slechts voor 60% aftrekbaar. Voor milieuvriendelijke wagens kan de aftrek oplopen tot 90%.
Opmerkelijk dat deze regelgeving enkel van toepassing is voor vennootschappen.  In de personenbelasting geldt nog steeds het vertrouwde aftrekpercentage van 75%.

Ingevolge een overgangsmaatregel waren de wijzigingen enkel van toepassing op wagens die men in een vennootschap, na de invoering van de wet, als vast actief had aangeschaft.
Maar vanaf 1 april 2008 geldt de aftrekbeperking echter voor alle wagens, dus ook voor deze aangekocht voor 1 april 2007 alsmede voor de wagens die worden gehuurd.

Wagens met een dieselmotor zijn vanuit fiscaal oogpunt minder aantrekkelijk dan wagens met een benzinemotor.


Een overzicht:
                      
   Dieselmotor                              Benzinemotor  
          
   CO2 / km   % aftrek                  CO2 / km   % aftrek  
          
   < 105          90%                      < 120          90% 
   105 - 115    80%                      120 - 130    80% 
   116 - 145    75%                      131 - 160    75% 
   146 - 175    70%                      161 - 190    70% 
   175 - ...       60%                      191 -  ...      60% 
               
        
Op de website van de FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu (http://www.health.fgov.be) kan u de CO2-uitstoot van iedere wagen opzoeken.

Volledigheidshalve vermelden we nog dat de aftrekbeperking niet van toepassing is op: 
1° voertuigen die uitsluitend gebruikt worden voor een taxidienst of voor verhuring met bestuurder en op grond daarvan van de verkeersbelasting op de autovoertuigen vrijgesteld zijn;
2° voertuigen die in erkende autorijscholen uitsluitend worden gebruikt voor praktisch onderricht en daartoe speciaal zijn uitgerust;
3° voertuigen die uitsluitend aan derden worden verhuurd.

Leuven, 24 maart 2008

Marc Poncelet
Accountant - Belastingconsulent.

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Ondernemingen en zelfstandigen die een beroep doen op een aannemer voor bouwwerkzaamheden, moeten controleren of de betrokken aannemer geen schulden heeft bij de RSZ of fiscus. Is dat wel het geval, dan is er een inhoudingsverplichting. Via de link https://www.checkinhoudingsplicht.be kan u gemakkelijk nagaan of zo’n inhouding nodig is.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief