Naast de kleine, kennen we binnenkort ook de microvennootschap

Kleine vennootschappen kunnen in België op heel wat bijzondere (fiscale) maatregelen rekenen. Jarenlang werd om te bepalen of een vennootschap klein was gekeken naar artikel 15 van het Wetboek van Vennootschappen. Dat artikel wordt nu gewijzigd. Op basis van Europese regelgeving komen er nieuwe criteria. Daardoor ontstaat er naast de kleine en de middelgrote ondernemingen (de kmo's) een nieuwe vorm: de microvennootschap.

Ter herinnering: huidige criteria kleine vennootschap

Volgens de huidige criteria heeft een kleine vennootschap een balanstotaal van maximaal 3.650.000 EUR, een omzet (excl. btw) van 7.300.000 EUR en maximaal vijftig personeelsleden.

De microvennootschap

Nu dekt de kmo-vlag vele ladingen.  Door het introduceren van een nieuwe categorie, de microvennootschap, komt er meer differentiatie. De microvennootschap komt er vanaf 1 januari 2016.

Een microvennootschap beantwoordt aan de volgende criteria:

balanstotaal; 350.000 EUR;

netto-omzet: 700.000 EUR;

een personeelsbestand van 10.

Deze microvennootschappen zullen van heel wat administratieve vereenvoudigingen en fiscale gunstmaatregelen kunnen genieten. Zo zullen ze slechts een beperkte 'microjaarrekening' met minimale toelichtingen moeten neerleggen. Bovendien verwijzen enkele nieuwe fiscale maatregelen nu al expliciet naar de micro-onderneming, bv. de belastingvermindering voor risicodragende investeringen in starters, de vrijstelling van doorstorting van BV voor starters.

Nieuwe criteria voor de kleine vennootschap

In één beweging werden ook de criteria voor de kleine vennootschap wat aangepast. Daarvoor gelden vanaf 1 januari 2016 de volgende criteria:

balanstotaal: 4.500.000 EUR;

netto-omzet: 9.000.000 EUR;

gemiddeld personeelsbestand gedurende het boekjaar: 50.

Er komen dus heel wat nieuwe 'kleine' vennootschappen bij, die vroeger nog 'groot' waren omdat ze de oude criteria wel overschreden.

Bovendien zal een vennootschap langer 'klein' blijven. Als een kleine vennootschap één keer de criteria overschrijdt, blijft ze klein. Pas als de onderneming twee keer op rij de criteria overschrijft, wordt ze groot (met alle daaraan verbonden gevolgen).

Nieuws

Weldra is het zover: de jaarlijkse nationale invuloefening. Hoewel veel posten al vooraf ingevuld zijn, blijft het toch een moeilijke opdracht. Fiscale regelingen worden afgeschaft, maar blijven doorlopen voor het verleden; er komen nieuwigheden bij en dat alles maakt de aangifte elk jaar ingewikkelder. Waar moet u dit jaar op letten?

Op 3 april lanceerde de Vlaamse belastingdienst (Vlabel) de nieuwe applicatie ‘ERFonline’. Met ERFonline kan u een nalatenschapsaangifte online invullen en versturen. Een hele stap voorwaarts.

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief