Betalingen aan belastingparadijzen: welke landen zijn een fiscaal paradijs?

Belgische vennootschappen of vennootschappen die aan de Belasting Niet-Inwoners (BNI-Venn) zijn onderworpen, moeten het melden als ze betalingen doen aan belastingparadijzen. Welke landen er precies als belastingparadijs worden beschouwd, wordt af en toe geherevalueerd. Op 1 maart 2016 verscheen een koninklijk besluit dat een nieuwe lijst met belastingparadijzen bevat. Wij bekijken het principe en de nieuwe lijst.

Het principe

Belastingplichtigen die onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting of aan de BNI Vennootschappen moeten het melden als ze rechtstreeks of onrechtstreeks betalingen doen aan personen die gevestigd zijn in een belastingparadijs. De verplichting geldt vanaf het moment dat ze tijdens een belastbaar tijdperk meer dan 100.000 EUR betalen aan belastingparadijzen. Hiervoor moeten ze formulier 275F invullen en indienen.

Als de vennootschap de betaling niet meldt, is de uitgave niet als kost aftrekbaar.

Wat is een belastingparadijs?

Voor deze regel wordt een belastingparadijs gedefinieerd als:

een land dat tijdens het volledig belastbaar tijdperk waarin de betaling heeft plaatsgevonden, door het Mondiaal Forum van de OESO inzake transparantie en uitwisseling van inlichtingen wordt aangemerkt als land dat de OESO-standaard op dat vlak niet effectief of substantieel toepassen = dit zijn landen die niet voldoende meewerken aan uitwisseling van fiscale gegevens, momenteel staan er op deze lijst geen landen (meer);

een land zonder belasting of met een lage belasting.  Een lage belasting is een belasting met een nominaal tarief lager dan 10 %. Deze landen werden opgenomen in een limitatieve lijst die wordt vastgesteld bij koninklijk besluit. Dit betekent dat landen die niet op de lijst staan, niet als belastingparadijs worden beschouwd.

De nieuwe lijst

Om de zoveel tijd wordt de lijst bekeken en aangepast: landen verdwijnen van de lijst, andere landen verschijnen op de lijst. Sinds 1 maart 2016 geldt er een nieuwe landenlijst. De lijst geldt voor betalingen gedaan vanaf 1 januari 2016.

De landen zijn (in alfabetische volgorde): Abu Dhabi, Ajman, Anguilla, de Bahama's, Bahrein, Bermuda, de Britse Maagdeneilanden, Dubai, het Eiland Man, Fujairah, Guernsey, Jersey, de Kaaimaneilanden, de Marshalleilanden, Micronesië, Monaco, Montenegro, Nauru, Oezbekistan, Palau, Pitcairn, Ras al Khaimah, Saint-Barthelemy, Sharjah, Somalië, Turkmenistan, Turks en Caicos, Umm al Qaiwain, Vanuatu en Wallis-en-Futuna.

Zijn van de lijst verdwenen: Andorra, Jethou, de Malediven, Moldavië en Sark.

Andere lijsten

Let op, deze lijst geldt enkel voor de betalingen gedaan aan belastingparadijzen.
In het KB ter uitvoering van het Wetboek van Inkomstenbelastingen, kortweg KB/WIB92, staat in artikel 73/4quater ook een lijst met 'belastingparadijzen'. Daar gaat het over landen met een aanzienlijk gunstiger fiscaal regime dan België. Deze lijst is van belang voor de toepassing van de dbi-aftrek (dividenden ontvangen van dochtervennootschappen gevestigd in die landen). Dit is een andere lijst, waarop gedeeltelijk andere landen voorkomen. Ook deze lijst werd met een KB van 1 maart 2016 aangepast.

Nieuws

De minister van Financiën kreeg eind mei groen (!) licht van de regering voor een diepgaande hervorming van de fiscale aftrek van professioneel gebruikte personenwagens. Wagens die fossiele brandstoffen verbruiken worden naar de uitgang geduwd maar ook voor elektrische wagens wordt de aftrek beperkt. De regering neemt er een decennium de tijd voor.

Een recente wet opent de deur voor het online oprichten van vennootschappen. Op vijf dagen heeft u een vennootschap, zo belooft de minister in de voorbereidende werken … De truc is simpel: u moet nog steeds via de notaris, maar de authentieke oprichtingsakte van rechtspersonen kan voortaan ook gedematerialiseerd. En dat versnelt de procedure grondig.

De berekening van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2018 en 2019 naar omhoog waardoor het voordeel kleiner werd. Door een nieuwe wet kan dat niet meer.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief