Publiciteit op wagen aanbrengen: geen aftrekbeperking btw meer

De btw op autokosten is beperkt tot 50 %. In principe geldt dat voor alle autokosten. Daar komt vanaf nu verandering in. Het aanbrengen van reclame op een wagen wordt door de fiscus niet meer gezien als autokost, maar als publiciteitskost.

De regel: maximumaftrek btw autokosten = 50 %

De btw op autokosten is slechts voor 50 % aftrekbaar. Dat geldt voor de btw die u betaalt op alle kosten in verband met een personenwagen. Het gaat dus zowel over de btw op de aankoop van het voertuig, als over de btw op brandstof of onderdelen en de btw op diensten i.v.m. de wagen zoals reinigen en onderhoud.

Bovendien is deze 50 % een absoluut maximum. Als het voertuig niet louter beroepsmatig wordt gebruikt, maar ook deels privé ( = gemengd gebruik) wordt de aftrek nog verder beperkt. Om deze aftrekbeperking te berekenen, heeft de fiscus enkele bijzondere regels uitgewerkt, waarop we hier niet verder ingaan.

Deze aftrekbeperking is niet van toepassing op alle voertuigen en geldt bijvoorbeeld niet voor: vrachtwagens, lijkwagens, bromfietsen, motorfietsen, lichte vrachtwagens.

Maar zijn alle kosten wel autokosten?

Maar zijn alle kosten die men doet in verband met een auto ook wel autokosten? Die vraag rees meer bepaald in verband met de kosten voor het aanbrengen van reclame op een wagen. Tot voor kort oordeelde de fiscus dat ook deze kosten als autokosten onder de aftrekbeperking vielen.

De fiscus heeft zijn standpunt echter aangepast. Het aanbrengen van reclame (bedrijfsnaam, slogan) op een wagen met plakletters, verf of niet-afneembare panelen wordt vanaf nu beschouwd als publiciteitskost. Daardoor is de aftrekbeperking niet langer van toepassing. De btw op kosten die gemaakt worden voor publiciteit is immers volledig aftrekbaar.

Nieuws

Zowel in Vlaanderen als in Brussel kiest de gewestregering voor de zogenaamde handelshuurlening om huurders van commerciële panden te ondersteunen. Ook de verhuurder wordt er beter van want hij heeft zekerheid over de betaling van minstens een deel van de huur.

Als een werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt van een werknemer of bedrijfsleider, dan wordt die werknemer/bedrijfsleider op het voordeel belast. De berekening van het voordeel is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de “gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark”. Die gemiddelde uitstoot ging in 2020 na twee jaar van stijging, terug naar beneden. Goed nieuws voor het klimaat maar minder goed nieuws voor uw portefeuille.

Wie WVV zegt, denkt meteen aan de nieuwe regels voor vennootschappen. Een kapitaalloze BV, nieuwe regels inzake stemrecht, een andere invulling voor de coöperatieve vennootschap, … Maar ook voor de bestuurders veranderde er heel wat.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief