Een Vlaamse regularisatie

Naast de fiscale regularisatie van de federale overheid, kunnen ook de gewesten hun eigen regularisatie uitwerken. Het Vlaams Gewest heeft dat gedaan voor de belastingen waar het voor bevoegd is. Voor de concrete regels heeft ze logischerwijze de mosterd gehaald bij de federale regeling.

Tijdelijke regularisatie

Er zit een dubbele tijdsbeperking op de Vlaamse regularisatie: (i) ze kan worden toegepast  van 2017 tot eind 2020 (ii) voor inbreuken begaan vóór 1 augustus 2016. Onder 'inbreuken' worden “overtredingen die zijn gepleegd met bedrieglijk opzet” begrepen.

Voor gewestelijke belastingen

Uiteraard kan de Vlaamse regeling alleen gewestelijke belastingen waarvoor ze bevoegd is regulariseren.

Verjaarde en niet-verjaarde bedragen

Net zoals in de federale regeling wordt er een onderscheid gemaakt tussen fiscaal niet-verjaarde bedragen (FNV) en fiscaal verjaarde (FV) bedragen.

De volgende tarieven gelden:

erfbelasting in rechte lijn en tussen partners: 35 % (FNV) en 37 % (FV)

erfbelasting in alle overige gevallen: 70 % (FNV) en 37 % (FV)

andere belastingen dan erfbelasting: 20 % (FNV) en 37 % (FV)

Het tarief voor de fiscaal verjaarde kapitalen stijgt met 1 % per jaar tot het maximum van 40 % in 2020.

Procedure

De Vlaamse regularisatieprocedure is identiek aan de federale procedure. Wie wil regulariseren, moet een bondige verklaring en fraudeschema opmaken waarin hij de herkomst van de kapitalen verklaart. Bij de aangifte moet de aangever verantwoordingsstukken toevoegen. Daarvoor heeft hij maximaal tot zes maanden na het indienen van de aangifte.

De Vlaamse belastingdienst (Vlabel) zal de aangever schriftelijk laten weten of de aangifte ontvankelijk is en welk bedrag hij verschuldigd is. De aangever heeft dan vijftien dagen (na verzenddatum van de brief van Vlabel) om de regularisatieheffing te betalen.

Gemengde dossiers

Gemengde dossiers kunnen ook voorkomen: dit zijn dossiers waarbij het niet (onmiddellijk) duidelijk is welke belastingen er juist ontdoken zijn, of waarbij er zowel federale als gewestelijke belastingen moeten worden geregulariseerd.
Doordat er veel gelijkenissen bestaan tussen de Vlaamse regeling en de federale regeling (zelfde tarieven voor fiscaal verjaarde kapitalen, procedures, ...), is het makkelijker om zulke gemengde dossiers in te dienen.

Nieuws

Zowel in Vlaanderen als in Brussel kiest de gewestregering voor de zogenaamde handelshuurlening om huurders van commerciële panden te ondersteunen. Ook de verhuurder wordt er beter van want hij heeft zekerheid over de betaling van minstens een deel van de huur.

Als een werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt van een werknemer of bedrijfsleider, dan wordt die werknemer/bedrijfsleider op het voordeel belast. De berekening van het voordeel is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de “gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark”. Die gemiddelde uitstoot ging in 2020 na twee jaar van stijging, terug naar beneden. Goed nieuws voor het klimaat maar minder goed nieuws voor uw portefeuille.

Wie WVV zegt, denkt meteen aan de nieuwe regels voor vennootschappen. Een kapitaalloze BV, nieuwe regels inzake stemrecht, een andere invulling voor de coöperatieve vennootschap, … Maar ook voor de bestuurders veranderde er heel wat.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief