Deeleconomie: de eerste elektronische platformen erkend

Vorig jaar werd het bijzonder regime van de deeleconomie gelanceerd. Particulieren die diensten aanbieden aan andere particulieren genieten van een verlaagd tarief in de inkomstenbelasting (10 % effectieve belastingdruk). De diensten moeten dan wel aangeboden worden via een erkend platform. Sinds maart 2017 zijn er eindelijk enkele platforms erkend, zodat het regime nu echt van start kan gaan.

Ter herinnering

Het bijzonder regime geldt enkel voor diensten door particulieren voor particulieren. Dat wil zeggen dat de afnemer de diensten niet voor zijn professionele activiteit mag gebruiken. De particuliere dienstverrichter mag niet dezelfde activiteit aanbieden die hij ook al als zelfstandige in hoofdberoep uitoefent.

De diensten mogen enkel aangeboden worden via erkende elektronische platforms. Het is dus niet toegestaan (binnen dit regime), om dezelfde diensten ook aan te bieden via een eigen website.

Erkenning van de platformen

Het heeft even geduurd voor het koninklijk besluit met de erkenningsvoorwaarden voor de platformen er was. Dat is er ondertussen toch gekomen. De eerste platformen zijn ook al erkend. In het Belgisch Staatsblad worden alle erkenningen gepubliceerd.

Via deze platformen wordt er een brede variatie aan diensten aangeboden:

klusjes: www.listminut.be, www.klaariskees en www.homeyz.be

afhaalmaaltijden: www.flavr.be, www.menunextdoor.be (FR) en www.uberaets.be

bezorgen van pakjes: www.bringr.be

allerhande diensten: www.listminut.be , www.pwiic.com (FR)

taxidienst (tijdens uitgaansuren): www.heetch.com

bijlessen en studiebegeleiding: www.bijlesherent.be en www.mysherpa.be

 uitzendarbeid: www.dajobs.be

 werkgelegenheidsprojecten: www.yourprivatebutler.com

Nieuws

De berekening van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2018 en 2019 naar omhoog waardoor het voordeel kleiner werd. Door een nieuwe wet kan dat niet meer.

Als een werknemer een bedrijfswagen ter beschikking krijgt, dan wordt hij belast op een voordeel van alle aard. Betaalt die werknemer een bijdrage voor die bedrijfswagen, dan is die bijdrage aftrekbaar van het voordeel. Kosten die werknemer zelf ten laste neemt, lijken daarentegen niet aftrekbaar van het belastbaar voordeel.

Dividenden zijn in principe onderworpen aan een roerende voorheffing (RV) van 30%. Er zijn enkele lagere tarieven waaronder voor dividenden van zogenaamde VVPR-bis aandelen. De fiscus heeft recent laten weten dat interimdividenden en tussentijdse dividenden uit VVPR-bis aandelen ook in aanmerking komen voor het verlaagd tarief.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief