Douane 2018

Eind vorig jaar stelde minister van Financiën Johan Van Overtveldt zijn beleidsnota voor. Daarin werden onder meer de hervorming VenB uit de doeken gedaan. Maar ook voor de douane staan er nog plannen klaar. Wat zit er in de pijplijn?

Voorbereiden Brexit

Na de Brexit zal het Verenigd Koninkrijk geen lidstaat van de Europese Unie meer zijn. Goederenverkeer tussen België en het VK wordt daardoor opnieuw extra-communautair. Dat betekent dat leveringen naar het VK uitvoer worden en leveringen vanuit het VK invoer

Het betekent ook dat deze verrichtingen aan douaneformaliteiten onderworpen worden. De Douaneadministratie bereidt dit alles voor, om de negatieve impact op de Belgische bedrijven zoveel mogelijk te beperken.

Centralized Clearance: België als logistieke hub

Sinds mei 2016 kunnen ondernemingen kiezen om al hun douaneaangiften bij één kantoor naar keuze in de EU in te dienen. Dit wordt de centralized clearance genoemd. België wil zich profileren als interessant land om deze centralized clearance te doen en zo een logistieke hub in Europa worden. Daarvoor zal de overheid met het bedrijfsleven samenwerken. Bedoeling is Customs Competence Centers (3C) aan te trekken.

System Based Approach: in de logistiek gaat men steeds meer werken volgens het just in time-principe in plaats van grote stocks te houden. De douane past haar aanpak hieraan aan met de System Based Approach, waarbij controles gebeuren door horizontaal toezicht in plaats van transactionele controles bij elke aangifte.

Verder inzetten op automatisering

De douane zal ook verder werken aan automatisering door:

de toegang tot Europese applicaties te uniformiseren (Uniform User Management & Digital Signatures of UUM-DS);

een portaal te voorzien waar bedrijven grensoverschrijdende vergunningen elektronisch kunnen aanvragen (Customs Decision Management System of CDMS);

de creatie van een 'Enig Klantendossier' waar economische operatoren al hun geregistreerde gegevens kunnen consulteren (contactgegevens, vergunningen, statusaanvragen, bevoegde diensten) en nieuwe vergunningsaanvragen of wijzigingen van bestaande vergunningen op digitaal kunnen indienen.

Nieuws

De berekening van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2018 en 2019 naar omhoog waardoor het voordeel kleiner werd. Door een nieuwe wet kan dat niet meer.

Als een werknemer een bedrijfswagen ter beschikking krijgt, dan wordt hij belast op een voordeel van alle aard. Betaalt die werknemer een bijdrage voor die bedrijfswagen, dan is die bijdrage aftrekbaar van het voordeel. Kosten die werknemer zelf ten laste neemt, lijken daarentegen niet aftrekbaar van het belastbaar voordeel.

Dividenden zijn in principe onderworpen aan een roerende voorheffing (RV) van 30%. Er zijn enkele lagere tarieven waaronder voor dividenden van zogenaamde VVPR-bis aandelen. De fiscus heeft recent laten weten dat interimdividenden en tussentijdse dividenden uit VVPR-bis aandelen ook in aanmerking komen voor het verlaagd tarief.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief