Voordeel van alle aard bedrijfswagen 2018

Het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens wordt berekend met een formule. Een essentieel element van de formule is de referentie-uitstoot van CO2. Hoe hoger de auto boven de referentie-uitstoot zit, hoe hoger het voordeel. Deze referentie-uitstoot wordt elk jaar vastgelegd. De cijfers voor dit jaar zijn bekend, zodat u het voordeel van alle aard van uw auto nu kan berekenen.

Voordeel berekend volgens een formule

Catalogusprijs x CO2-percentage x 6/7 x leeftijdsfactor.

Het CO2-percentage en de referentie-uitstoot

Het CO2-basispercentage van 5,5 % is gekoppeld aan een referentie-uitstoot. Deze referentie-uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer en wordt elk jaar bij KB vastgesteld:

Naar gelang de auto vervuilender is dan de referentie-uitstoot, stijgt het basispercentage.

Naar gelang de auto milieuvriendelijker is, daalt het basispercentage.

Als de uitstoot van de auto gelijk is aan de referentie-uitstoot, geldt het basispercentage van 5,5 %.

Voor elke gram/km die uw auto uitstoot boven de referentie-uitstoot, stijgt het basispercentage met 0,1 %.

De regering past elk jaar de referentie-uitstoot aan. Zo kan ze inspelen op het feit dat auto's steeds milieuvriendelijker worden.

De referentie-uitstoot voor 2018

Voor 2018 daalt de referentie-uitstoot enkel voor dieselauto's. Daardoor zal voor dezelfde auto een hoger basispercentage gelden. En daardoor zal voor dezelfde wagen het voordeel duurder worden.

De referentie-uitstoot voor kalenderjaar 2018 is gelijk aan:

Voor auto's met dieselmotor: 86 g/km (i.p.v. 87 g/km voor 2017).

Voor auto's met een motor op benzine, lpg of aardgas: 105 g/km (ongewijzigd).

Nieuws

Zowel in Vlaanderen als in Brussel kiest de gewestregering voor de zogenaamde handelshuurlening om huurders van commerciële panden te ondersteunen. Ook de verhuurder wordt er beter van want hij heeft zekerheid over de betaling van minstens een deel van de huur.

Als een werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt van een werknemer of bedrijfsleider, dan wordt die werknemer/bedrijfsleider op het voordeel belast. De berekening van het voordeel is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de “gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark”. Die gemiddelde uitstoot ging in 2020 na twee jaar van stijging, terug naar beneden. Goed nieuws voor het klimaat maar minder goed nieuws voor uw portefeuille.

Wie WVV zegt, denkt meteen aan de nieuwe regels voor vennootschappen. Een kapitaalloze BV, nieuwe regels inzake stemrecht, een andere invulling voor de coöperatieve vennootschap, … Maar ook voor de bestuurders veranderde er heel wat.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief