Cateringkosten event volledig aftrekbaar

Over de aftrekbaarheid van cateringkosten was er lang discussie. Zijn het kosten van onthaal en dus gedeeltelijk aftrekbaar. Of reclamekosten en 100 % aftrekbaar. De minister stelt zich soepel op. De cateringkosten voor een publicitair event zijn nu volledig aftrekbaar.

Onthaal of reclame?

Kosten om mensen op uw onderneming te ontvangen, noemen we fiscaal 'onthaalkosten'. In de vennootschapsbelasting en personenbelasting zijn deze kosten voor 50 % aftrekbaar. Ook in de btw geldt deze aftrekbeperking. Daar gaat het nog verder want voor kosten van dranken en spijzen (een deel van de onthaalkosten) is er helemaal geen btw-aftrek mogelijk.

Reclamekosten zijn zowel in de inkomstenbelasting als in de btw wel volledig aftrekbaar.

Wat dan met kosten voor een publicitair evenement?

Bij het organiseren van een evenement doet een onderneming heel wat kosten die de fiscus graag als onthaalkosten ziet (inrichting van zaal, catering, ...). Maar wat als zo'n evenement een publicitair doel heeft? Bijvoorbeeld als het wordt georganiseerd om een nieuw product te lanceren en in de kijker te zetten. Moeten die kosten dan niet als een volledig aftrekbare reclamekost worden bekeken?

Een oplossing voor de btw...

Sinds twee jaar gaat de fiscus er voor de btw van uit dat de aftrekbaarheid wordt bepaald door het doel van de kosten (reclame maken via een event) in plaats van de aard (spijs en drank). Zo worden in de btw cateringkosten bij een reclame-event aftrekbaar.

... wordt ook oplossing in personen- en vennootschapsbelasting

De minister geeft nu toe dat dit principe ook in de inkomstenbelasting mag worden toegepast. Daarmee zijn de regels in de inkomstenbelasting en btw geharmoniseerd. Dat betekent dat cateringkosten volledig aftrekbaar zijn als ze gemaakt worden voor een evenement voor bestaande of potentiële klanten dat hoofdzakelijk en rechtstreeks tot doel heeft de verkoop van welbepaalde producten of diensten te bevorderen. De klant moet geen eindconsument zijn, maar kan ook een afnemer zijn die uw product zelf verder verkoopt (dealer, kleinhandelaar of franchisenemer).

Let wel op: De bevordering van de verkoop aan klanten moet het hoofddoel zijn. Een evenement dat alleen bedoeld is voor leveranciers, is moeilijker als reclame-evenement te kwalificeren. Kosten die u daarvoor maakt ,blijven wellicht onthaalkosten en slechts gedeeltelijk aftrekbaar.

Nieuws

Bij “Hervorming vennootschapsbelasting 2017” denkt u in eerste instantie aan het goede nieuws: de verlaging van het nominale tarief naar 25% (vanaf 2020). De hervorming bevatte echter ook een reeks compenserende maatregelen. De hervorming komt vanaf 2020 op kruissnelheid … de compenserende maatregelen dus ook.

Vanaf 1 januari 2020 zijn zogenaamde dubbele bestuursmandaten verboden. Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen verbiedt dit. Het wetboek treedt stapsgewijs in werking. 1 januari 2020 is één van de cruciale data en het verbod om als bestuurder én als vaste vertegenwoordiger in een raad van bestuur te zetelen, treedt op die datum in werking.

We kunnen niet voldoende blijven benadrukken hoe belangrijk 1 januari 2020 is voor de toepassing van het nieuwe wetboek van vennootschappen en verenigingen. Zelfs als u niets verandert aan uw statuten, aan uw maatschappelijk kapitaal of zelfs aan uw benaming, dan nog moet u vanaf 1 januari rekening houden met nieuwe spelregels.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief