Attest bedrijfsbeheer bijna verleden tijd

Plannen om een eigen zaak te starten? Dan moet u de nodige ondernemersvaardigheden bewijzen aan de hand van een attest Basiskennis Bedrijfsbeheer. Vanaf 1 september 2018 is dit attest niet langer wettelijk verplicht. Althans voor ondernemers in Vlaanderen. Gerichte opleidingen die nuttig zijn bij de start en tijdens andere ondernemerscycli zullen het verdwijnen van het attest opvangen.

Sinds de zesde staatshervorming zijn de gewesten bevoegd voor de vestigingswetgeving. Deze wet uit 1958 vereist dat iedere ondernemer een aantal ondernemersvaardigheden bewijst via 1. een attest bedrijfsbeheer en 2. via specifieke beroepsbekwaamheden voor een aantal gereglementeerde beroepen. Die vereisten zijn niet langer verenigbaar met een Europese richtlijn. De wet biedt ook geen kader voor nieuwe ondernemingsvormen zoals deeleconomie, e-diensten en pop-ups.

Vestigingswet: algemeen ondernemersattest

Het attest Basiskennis Bedrijfsbeheer wordt behaald als u een aantal vakken rond economie gevolgd hebt. Dat kan in het reguliere onderwijs, bij Syntra of bij een Centrum voor Volwassenonderwijs (CVO). De Vlaamse regering schaft vanaf 1 september 2018 deze verplichting af.

Het attest werd destijds ingevoerd om aan faillissementspreventie te doen. Wat blijkt? Het attest werkt niet tegen faillissementen, maar is eerder een drempel om te gaan ondernemen. Bovendien biedt het geen zekerheid over de ondernemersvaardigheden. Het is een momentopname zonder garantie op succesvol ondernemen.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest blijft de huidige vestigingswetgeving (voorlopig) van toepassing.
Het adres van uw maatschappelijk zetel of het domicilieadres bepaalt of uw onderneming het attest moet kunnen voorleggen.

Vestigingswet: specifieke beroepskennis

Voor een gereglementeerd beroep is naast het attest Basiskennis Bedrijfsbeheer, ook een specifieke beroepsbekwaamheid vereist o.m. op basis van het diploma en van zgn. praktijkervaring. Omdat deze regelgeving in conflict komt met Europese regelgeving die stelt dat elke Europeaan op een gelijke basis een onderneming moet kunnen starten in elke lidstaat, heeft de Vlaamse wetgever ingegrepen. In Vlaanderen is die vereiste beroepskennis sinds 1 januari 2018 afgeschaft voor de volgende gereglementeerde beroepen:

• slager - groothandelaar
• droogkuiser - verver
• restaurateur of traiteur-banketaannemer
• brood- en banketbakker
• kapper
• schoonheidsspecialist
• masseur
• voetverzorging
• opticien
• dentaaltechnicus
• begrafenisondernemer
• beenhouwer-spekslager
• en de gereglementeerde zelfstandige activiteiten met betrekking tot fietsen en motorvoertuigen

Een uitzondering geldt voor de bouwsector en de gereglementeerde activiteit van frigorist-installateur (beroep van koeltechnicus en elektrotechniek).

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in het Waalse Gewest blijft de vestigingswetgeving onverminderd van toepassing. Dus ook voor de gereglementeerde activiteiten die in Vlaanderen werden afgeschaft. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Nieuws

Weldra is het zover: de jaarlijkse nationale invuloefening. Hoewel veel posten al vooraf ingevuld zijn, blijft het toch een moeilijke opdracht. Fiscale regelingen worden afgeschaft, maar blijven doorlopen voor het verleden; er komen nieuwigheden bij en dat alles maakt de aangifte elk jaar ingewikkelder. Waar moet u dit jaar op letten?

Op 3 april lanceerde de Vlaamse belastingdienst (Vlabel) de nieuwe applicatie ‘ERFonline’. Met ERFonline kan u een nalatenschapsaangifte online invullen en versturen. Een hele stap voorwaarts.

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief