Belastingvermindering voor adoptiekosten

Vanaf dit jaar (aanslagjaar 2019) krijgen adoptieouders een belastingvermindering voor de uitgaven die ze doen tijdens de procedure. Voorwaarde is dat er een erkende adoptiedienst tussenkomt. Zowel binnenlandse als buitenlandse adopties komen in aanmerking.

Kosten van een adoptie

Een adoptie kost handenvol geld. Daarom ondersteunt de regering belastingplichtigen die een adoptieprocedure doorlopen met een fiscale tegemoetkoming.

De belastingplichtige krijgt een belastingvermindering voor:

Dossierkosten in binnen- en buitenland: uitgaven voor geschiktheidsprocedure, kosten die de adoptiedienst aanrekent, ... .

Reiskosten voor buitenlandse adoptie: heen- en terugreis van de adoptieouders naar het land van hun adoptiekind, reis van het kind naar België.

Verblijfskosten in het land van het kind tijdens de buitenlandse procedure.

Een belastingvermindering

Adoptieouders krijgen een belastingvermindering van 20 % van de kosten die zij hebben gedaan in het laatste belastbare tijdperk en de in de vijf daaraan voorafgaande belastbare tijdperken. De vermindering bedraagt maximaal 4.000 euro per adoptieprocedure (geïndexeerd voor aj. 2019 is dat 6.150 euro). Bij adoptie door een koppel, heeft elk van  hen recht op de helft van dat maximumbedrag. Als het koppel in kwestie een gemeenschappelijke aanslag krijgt (bv. echtgenoten), wordt de belastingvermindering verdeeld over de echtgenoten in verhouding tot hun aandeel in het gezinsinkomen.

De vermindering wordt toegekend in het jaar waarin de adoptieprocedure wordt afgerond. Ook als de procedure zonder resultaat wordt stopgezet.

Nog een paar cijfers

Een binnenlandse adoptie kost gemiddeld bijna 8.000 euro.  Bij een buitenlandse adoptie  lopen die kosten al snel op tot 15.000 euro. Door voor die kosten een belastingvermindering toe te staan, hoopt de wetgever bij te dragen tot een gezinsvriendelijker klimaat en meer gelijkheid te creëren tussen adoptieouders en andere ouders. Per jaar zouden een 200-tal adopties recht geven op de belastingvermindering.

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Ondernemingen en zelfstandigen die een beroep doen op een aannemer voor bouwwerkzaamheden, moeten controleren of de betrokken aannemer geen schulden heeft bij de RSZ of fiscus. Is dat wel het geval, dan is er een inhoudingsverplichting. Via de link https://www.checkinhoudingsplicht.be kan u gemakkelijk nagaan of zo’n inhouding nodig is.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief