Brexit: Wie heeft een EORI-nummer nodig?

Als het Verenigd Koninkrijk de interne markt van de Europese Unie verlaat, hebben ondernemingen die handel drijven met het VK een EORI-nummer nodig. Dit nummer is nodig om te kunnen voldoen aan de verplichtingen inzake douane. Een EORI-nummer kan nu al aangevraagd worden via de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A).

Transitieperiode tot eind 2020?

In principe treedt het Verenigd Koninkrijk (VK) op 29 maart 2019 uit de Europese Unie (EU).

In het terugtrekkingsvoorstel is sprake van een transitieperiode tot eind 2020. Tijdens deze transitieperiode verandert er op vlak van douane niets. De handel tussen de EU en het VK vereist dan geen douaneformaliteiten, douanecontroles of douanedocumenten.

Wanneer dit terugtrekkingsakkoord door het Europees Parlement en het Parlement in het VK niet goedgekeurd wordt vóór 29 maart 2019, komt er een 'hard Brexit'. Na 29 maart 2019 vereist de handel tussen de EU en het VK douaneformaliteiten, douanecontroles of douanedocumenten.

Vermits er op dit moment nog steeds onduidelijkheid is over de timing en over de goedkeuring van het terugtrekkingsakkoord, moeten ondernemingen zich nu al voorbereiden.

Geen douaneaangifte zonder EORI-nummer

Ondernemingen die hun handel met het VK willen verderzetten, moeten beschikken over een EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification). Dit nummer is noodzakelijk om een douaneaangifte op te stellen. Zonder douaneaangifte mogen de goederen niet geladen of gelost worden, en kan er dus geen uitvoer/invoer plaatsvinden.

Een EORI-nummer kan aangevraagd worden via de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A) via https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/ondernemingen en klikken op 'Financiën + EORI'. Wacht hiermee niet zodat de douanediensten de aanvragen tijdig kunnen verwerken, vóór een eventuele 'hard Brexit' eind maart.

Bijstand door een douanevertegenwoordiger

Ondernemingen die geen ervaring hebben met douaneformaliteiten, kunnen zich laten bijstaan door een douanevertegenwoordiger. Een lijst van erkende douanevertegenwoordigers is beschikbaar op de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A) via https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/ondernemingen.

Nieuws

De berekening van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2018 en 2019 naar omhoog waardoor het voordeel kleiner werd. Door een nieuwe wet kan dat niet meer.

Als een werknemer een bedrijfswagen ter beschikking krijgt, dan wordt hij belast op een voordeel van alle aard. Betaalt die werknemer een bijdrage voor die bedrijfswagen, dan is die bijdrage aftrekbaar van het voordeel. Kosten die werknemer zelf ten laste neemt, lijken daarentegen niet aftrekbaar van het belastbaar voordeel.

Dividenden zijn in principe onderworpen aan een roerende voorheffing (RV) van 30%. Er zijn enkele lagere tarieven waaronder voor dividenden van zogenaamde VVPR-bis aandelen. De fiscus heeft recent laten weten dat interimdividenden en tussentijdse dividenden uit VVPR-bis aandelen ook in aanmerking komen voor het verlaagd tarief.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief