Activeerde u al uw eBox?

Eind september is ook de FOD Financiën in het project van de eBox getreden. Daarmee stapt een belangrijke speler in het project dat overheid en burgers op digitale wijze met elkaar moet verbinden.

Wat is “my e-box”?

My e-box is een beveiligde interface waarmee u documenten van overheidsinstellingen kan ontvangen, inzien en beheren. Het is dus in eerste instantie een digitale brievenbus. Het is wel één-richtingsverkeer: u kan er zelf (momenteel) nog geen documenten mee verzenden.

Die documenten kunnen afkomstig zijn van tal van overheidsinstellingen en organisaties.
Een greep uit het aanbod:

FOD Financiën;

FOD Justitie;

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening;

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid;

Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie;

SIGeDIS;

FAMIFED; ...

Zitten momenteel ook al op “my e-box”: het OCMW van Antwerpen, enkele gemeenten en zelfs een gerechtsdeurwaarder.

Welke documenten?

De documenten in my e-box zijn in principe documenten die voor u persoonlijk bestemd zijn, zoals documenten uit uw persoonlijke dossier bij een overheidsinstelling, toelichting bij wijzigingen in dat dossier, beslissingen over aanvragen, ... Ook attesten of andere aanvragen die u deed kunnen via my e-box ter beschikking gesteld worden.

Zodra je je hebt geregistreerd, kunnen uw documenten terechtkomen in uw my e-box-account. U moet zelf kiezen of u my e-box als communicatiekanaal wilt gebruiken. Als u daarvoor kiest dan moet u in uw profiel ook het email-adres invullen waarop u notificaties kan ontvangen. Op die manier wordt u verwittigd telkens een document in uw account verschijnt.

Opgepast: die documenten blijven niet eeuwig in uw e-box zitten. Naargelang de aard van het document blijven ze er 1 maand tot 3 jaar beschikbaar. Als een document verwijderd gaat worden, en u heeft het nog niet geopend, dan krijgt u daar een melding van op het email-adres in uw profiel.

Veiligheid

Elke Belgische burger heeft een eigen persoonlijk e-box. Enkel u kan dus inloggen op uw account. Daartoe wordt gebruik gemaakt van het vertrouwde CSAM-platform. Daar kan u terecht met de klassieke digitale sleutels zoals uw eID-kaart. Ook met de Itsme-app kan u inloggen.

Voor de notificaties is het verleidelijk om een email-adres te gebruiken dat u dagelijks raadpleegt zoals uw professioneel email-adres. Bent u werknemer, dan moet u er rekening mee houden dat privégebruik van professionele email-adressen niet altijd toegestaan is en in het algemeen ook afgeraden wordt omwille van de confidentialiteit van de berichten.

En waar?

Je e-box kan je in eerste instantie vinden op https://myebox.be/nl. Daar kan u dan de myebox-interface activeren.
Maar uw ebox is ook raadpleegbaar via andere interfaces waaronder doccle, trusto en bpost. Gebruikt u al een dergelijke interface dan kan u wellicht volstaan met de activatie van uw ebox in die interface. U kan dan documenten van overheidsorganisaties en van privé-ondernemingen (zoals bijvoorbeeld facturen of afschriften) op één platform raadplegen.

Nieuws

Tot 31 december 2020 zijn receptiekosten in de inkomstenbelastingen 100% aftrekbaar. De maatregel moet de evenementensector ondersteunen. De vraag is natuurlijk of de strikte regels inzake evenementen het überhaupt mogelijk maken om dergelijke evenementen te organiseren.

In 2015 voerde de wetgever een nieuwe belastingvermindering in: de tax shelter voor starters. Wat later volgde een gelijkaardige tax shelter voor groeibedrijven en recent kwam er nog een corona tax shelter. Het gemeenschappelijk doel is om sommen die nu onproductief op spaarboekjes staan, over te brengen naar meer risicodragende investeringen.

De regeringen van ons land gebruiken meerdere technieken om de relance van de economie in het post-corona tijdperk te bewerkstelligen. Een belastingverlaging voor wie doorgaat met investeren is er één van.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief