De aangiftetermijn voor vennootschappen

De aangifte vennootschapsbelasting moet dit jaar ten laatste ingediend worden op 24 september 2020. Deze simpele regel geldt enkel voor vennootschappen die hun boekjaar afsluiten van 31 december 2019 tot 31 januari 2020. Begin juni werd de berekeningswijze van de uiterste indieningsdatum extreem vereenvoudigd.

Het principe

Vennootschappen beschikken voor het indienen van hun aangifte over een termijn die, volgens de letter van de wet, niet korter mag zijn dan één maand vanaf de datum waarop hetzij de jaarrekening, hetzij de rekening van ontvangsten en uitgaven is goedgekeurd. Anderzijds mag die termijn ook niet langer zijn dan zes maanden vanaf de datum waarop het boekjaar is afgesloten.

Op 4 juni 2020 publiceerde de belastingadministratie echter een nieuwe en veel eenvoudigere berekeningswijze. U heeft gewoon 7 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand na de balansdatum. Als de uiterste datum van indiening op een zaterdag, zondag of feestdag valt, is de eerstvolgende werkdag de uiterste datum van indiening.

In de praktijk

Als uw boekjaar afsluit van 31 december 2019 tot 31 januari 2020, dan is de uiterste datum van aangifte, 24 september 2020. Dat heeft niets met berekeningen te maken maar is een administratieve beslissing.

Daarna is het dus 7 maanden na de balansdatum. Dat geeft voor aanslagjaar 2020 de volgende mogelijkheden (uiterste datum van indiening):

Einde boekjaar ... 
van 31/12/2019 t.e.m. 31/01/2020 = 24/09/2020
van 01/02/2020 t.e.m. 29/02/2020 = 30/09/2020
van 01/03/2020 t.e.m. 31/03/2020 = 03/11/2020
van 01/04/2020 t.e.m. 30/04/2020 = 30/11/2020
van 01/05/2020 t.e.m. 31/05/2020 = 04/01/2021
van 01/06/2020 t.e.m. 30/06/2020 = 01/02/2021
van 01/07/2020 t.e.m. 31/07/2020 = 01/03/2021
van 01/08/2020 t.e.m. 31/08/2020 = 31/03/2021
van 01/09/2020 t.e.m. 30/09/2020 = 30/04/2021
van 01/10/2020 t.e.m. 31/10/2020 = 31/05/2021
van 01/11/2020 t.e.m. 30/11/2020 = 30/06/2021
Van 01/12/2020 t.e.m. 30/12/2020 = 02/08/2021

Uitstel

Onder de vorige berekeningswijze vertrok de belastingadministratie van de statutaire datum van uw vennootschap. Als u die vergadering uitstelde, moest u ook uitstel vragen voor het indienen van de aangifte.

Het KB nr. 4 van 9 april 2020 'houdende diverse bepalingen inzake mede-eigendom en het vennootschaps- en verenigingsrecht in het kader van de strijd tegen de Covid-19 pandemie' laat u toe om - mits het naleven van bepaalde voorwaarden - de algemene vergadering met maximaal 10 weken uit te stellen.
Door te berekenen op basis van de balansdatum, heeft het uitstel van de algemene vergadering geen effect op de uiterste indieningsdatum van de aangifte. U bent in die situatie dus verplicht om binnen de principiële aangiftetermijnen individueel uitstel aan te vragen bij uw bevoegd Team Beheer.

BIZTAX, de aangiftetool voor vennootschappen, is beschikbaar sinds 9 juni 2020.

Nieuws

Weldra is het zover: de jaarlijkse nationale invuloefening. Hoewel veel posten al vooraf ingevuld zijn, blijft het toch een moeilijke opdracht. Fiscale regelingen worden afgeschaft, maar blijven doorlopen voor het verleden; er komen nieuwigheden bij en dat alles maakt de aangifte elk jaar ingewikkelder. Waar moet u dit jaar op letten?

Op 3 april lanceerde de Vlaamse belastingdienst (Vlabel) de nieuwe applicatie ‘ERFonline’. Met ERFonline kan u een nalatenschapsaangifte online invullen en versturen. Een hele stap voorwaarts.

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief