Hogere bekendmakingskosten voor vennootschapsakten

Sinds 1 juni 2003 verschijnen alle akten van rechtspersonen (verenigingen, ondernemingen, e.d.) in de ‘Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad’. Traditioneel gaat op 1 maart de prijs van de bekendmakingskosten omhoog en dat is ook nu weer zo.

Welke vennootschapsakten?

De volgende documenten moeten bekendgemaakt worden in de ‘Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad’:

het uittreksel uit de oprichtingsakte;

de eerste versie van de tekst van de statuten samen met de oprichtingsakte, en de bijgewerkte en gecoördineerde tekst van de statuten samen met iedere statutenwijziging;

een uittreksel uit de akten van benoeming en ambtsbeëindiging van de bestuurders, commissarissen, vereffenaars, voorlopige bewindvoerders en leden van de raad van toezicht;

een rechterlijke beslissing waarbij de nietigheid of ontbinding van de vennootschap wordt uitgesproken;

een verklaring waarin de ontbinding van de vennootschap wordt vermeld;

de verklaring dat een functie van bestuurder, commissaris, … van rechtswege is beëindigd;

voor een Europees economisch samenwerkingsverband: het beding waarbij een nieuw lid wordt vrijgesteld van betaling van de schulden die vóór zijn toetreding zijn ontstaan wanneer dit in de toetredingsakte is vervat.

Indien van toepassing, moet ook een uittreksel van de uitgiftevoorwaarden van de effecten worden neergelegd.

Voor VZW’s geldt ook een bekendmakingsverplichting voor grosso modo dezelfde akten: een uittreksel uit de oprichtingsakte, benoeming en ambtsbeëindiging van de bestuurders, beslissingen betreffende de nietigheid of ontbinding van de VZW, …

Vanaf 1 maart

De bekendmakingskosten voor de publicatie van deze akten bedragen vanaf 1 maart 2022 (prijzen inclusief btw):

Voor vennootschappen:
• Oprichtingsakte op papier: 298,75 euro (tegenover 286,89 euro in 2021)
• Elektronische oprichtingsakte: 241,27 euro (tegenover 231,72 euro in 2021)
• Wijzigingen: 175,21 euro (tegenover 168,19 euro in 2021)

Voor VZW’s:
• Oprichtingsakte op papier: 206,91 euro (tegenover 198,56 euro in 2021)
• Elektronische oprichtingsakte: 149,44 euro (tegenover 143,51 euro in 2021)
• Wijzigingen: 140,24 euro (tegenover 134,55 euro in 2021)

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Ondernemingen en zelfstandigen die een beroep doen op een aannemer voor bouwwerkzaamheden, moeten controleren of de betrokken aannemer geen schulden heeft bij de RSZ of fiscus. Is dat wel het geval, dan is er een inhoudingsverplichting. Via de link https://www.checkinhoudingsplicht.be kan u gemakkelijk nagaan of zo’n inhouding nodig is.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief