A&T Partners informeert!

Accountancy & Fiscaliteit Nieuws

Op deze pagina vindt u een overzicht van recente nieuwsberichten over Accountancy en Fiscaliteit in België.

Sinds 1992 moeten vennootschappen een jaarlijkse bijdrage betalen ten voordele van het sociaal statuut der zelfstandigen. De herkwalificatie van deze vennootschapsbijdrage als belasting door het Grondwettelijk Hof, opende de weg om de wettigheid van die bijdrage in twijfel te trekken. De rechtspraak is momenteel echter duidelijk en positief over het wettig bestaan van de vennootschapsbijdrage.

Aandeelhouders die in conflict liggen met medevennoten, kunnen de andere aandeelhouder(s) onder bepaalde omstandigheden via de rechtbank dwingen om hun aandelen aan hen over te dragen of om hun aandelen over te nemen. Sinds de invoering van deze geschillenregeling is er in de rechtspraak en in de rechtsleer geen eensgezindheid over het tijdstip waarop die aandelen moeten worden gewaardeerd, de zogenaamde beoordelingsdatum of "peildatum". Met een arrest van 20 februari 2015 maakt het Hof van Cassatie een einde aan die discussie. De waarde van de aandelen moet worden bepaald op datum van de overdracht, zoals opgelegd door de rechter.

We wezen er al eerder op hoe de regering (startende) ondernemers een steun in de rug wil geven. In de programmawet staan er dan ook twee maatregelen die het voor belastingplichtigen interessant maken om te investeren in starters. De belastingvermindering (30 % of 45 %) voor wie risicovol investeert hebben we al besproken. U kan echter ook investeren in een starter door hem via een erkend crowdfundingplatform een lening te verstrekken.

De regering heeft het aanmoedigen van ondernemers als één van haar prioriteiten op het programma gezet. Dat blijkt ook uit de programmawet, die enkele nieuwe maatregelen bevat die investeringen in startende ondernemers gunstig behandelt. Eén daarvan is een soort tax shelter, waardoor investeerders een belastingvermindering van 30 % of 45 % krijgen als ze in start ups investeren.

De FOD Financiën is opgebouwd uit verschillende algemene administraties. De ‘Algemene Administratie van de Inning en de Invordering' van de FOD Financiën is sinds 1 juli 2015 gereorganiseerd. Er zijn nieuwe diensten opgericht en bij de operationele diensten van deze Administratie zijn er aanpassingen doorgevoerd.

Vennootschappen die investeren in audiovisuele werken, krijgen daarvoor een fiscale beloning. Met deze tax shelter wil de overheid de Belgische audiovisuele sector ondersteunen. Nu het systeem enkele jaren in voege is, werd het tijd voor een grondige evaluatie. Die heeft geleid tot een ingrijpende bijsturing van de regels. Het nieuwe tax shelter regime geldt voor raamovereenkomsten afgesloten vanaf 1 januari 2015.

Om de verhoging van de roerende voorheffing op liquidatieboni (van 10 % naar 25 % sinds 1 oktober 2014) op te vangen heeft de regering verschillende overgangsmaatregelen uitgewerkt. Eerst de mogelijkheid om belaste reserves vast te klikken aan 10 %, en sinds aanslagjaar 2015 de mogelijk voor kmo's om een liquidatiereserve aan te leggen. Probleem was dat de aanslagjaren 2013 en 2014 buiten deze maatregelen vielen. Daar is nu aan verholpen.

Het Vlaams Gewest staat sinds 1 januari 2015 zelf in voor de invordering van de successie- en registratierechten. Een gevolg daarvan is dat de toepassing en interpretatie van de antimisbruikbepaling in deze materie nu ook een Vlaamse zaak geworden is. De federale rulingcommissie mag daarover in Vlaamse zaken dus geen rulings meer afleveren (maar nog wel antwoorden op Waalse en Brusselse aanvragen). Om Vlaamse belastingplichtigen toch ook rechtszekerheid te geven, zal er voor deze materies een Vlaamse rulingdienst in het leven worden geroepen.

Het arbeidsreglement beschrijft de rechten en plichten van de werkgever en de werknemer. Bij een sociale inspectie wordt dit document zeker gecontroleerd. Van zodra u één werknemer in dienst hebt, bent u verplicht een arbeidsreglement op te maken en bij te werken. Is uw arbeidsreglement aangepast aan de laatste evoluties in de (sociale) wetgeving?

Zelfstandigen betalen zelf elk kwartaal sociale bijdragen aan een sociaal verzekeringsfonds. Een volledige of gedeeltelijke vrijstelling van bijdragen vragen, is mogelijk. De zelfstandige moet zich dan in ‘een staat van behoefte bevinden of in een toestand die de staat van behoefte benadert'. De Commissie voor Vrijstelling van Bijdragen beoordeelt de aanvragen tot vrijstelling. Hoe gaat dit in zijn werk?

Wat als de fiscale wetgever een regel invoert waar u het niet mee eens bent. U bent van mening dat uw fundamentele rechten er door worden geschonden. U meent dat de overheid helemaal niet bevoegd was om deze maatregel te nemen. Dan kan u bij verschillende instanties terecht om die regels aan te vechten. Naar gelang de regel die u aanvecht en de rechten die geschonden zijn, kan u naar een ander rechtscollege trekken. Wij geven een overzicht: in deze bijdrage focussen we op het Europees Hof van Justitie.

Zoals elk jaar heeft het aangifteformulier vennootschapsbelasting weer enkele aanpassingen ondergaan die werden ingegeven door wetswijzigingen en nieuwe maatregelen. We bekijken wat er dit jaar allemaal veranderd is.

Elk bedrijf dat aan bepaalde criteria voldoet, moet een jaarrekening neerleggen. Bestaande vennootschappen die geen jaarrekening neerleggen, verkeren in de anonimiteit en daar is plaats voor allerhande bedenkelijke praktijken. Een laattijdige of niet-neerlegging wordt dan ook aangepakt met strafrechtelijke, fiscale en gerechtelijke sancties. Die sancties hebben belangrijke gevolgen voor de betrokken onderneming.

Wat als de fiscale wetgever een regel invoert waar u het niet mee eens bent. U bent van mening dat uw fundamentele rechten er door worden geschonden. U meent dat de overheid helemaal niet bevoegd was om deze maatregel te nemen. Dan kan u bij verschillende instanties terecht om die regels aan te vechten. Naar gelang de regel die u aanvecht en de rechten de geschonden zijn, kan u naar een ander rechtscollege trekken. Wij geven een overzicht. Als eerste komt het Grondwettelijk Hof aan bod.

De gezinswoning heeft in het Belgisch recht een speciale plaats. Zo krijgt ze in het burgerlijk recht een bijzondere bescherming. Ook in het fiscaal recht gelden er speciale regels voor de gezinswoning.

Het stelsel van niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen laat ondernemingen toe een bonus toe te kennen aan hun werknemers in functie van de collectief bereikte resultaten. De premie wordt niet gelijkgesteld met loon, tenzij het plafond wordt overschreden. Het niet-geïndexeerde drempelbedrag voor niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen wordt vanaf 1 januari 2016 opgetrokken.

Van zodra u een gedinginleidende akte laat inschrijven op de algemene rol, op de rol van de verzoekschriften of op de rol van de vorderingen in kort geding, betaalt u rolrechten. Voortaan hangt het bedrag van die rolrechten in de meeste gevallen af van de waarde van het geschil. Bovendien is het van geen belang meer of de zaak op de algemene of de bijzondere rol komt. Nieuw is ook dat u een rolrecht moet betalen bij de arbeidsgerechten en de fiscale rechtbanken, maar wel enkel voor zaken met een hoge waarde.

De fiscus schrijft voor wanneer ondernemingen hun voorafbetalingen moeten doen. Voor vennootschappen die hun boekhouding voeren per kalenderjaar (van 1 januari tot 31 december) zijn die data 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december. Deze data kunnen wel één of twee dagen verschuiven als ze op een zaterdag, zondag of feestdag vallen. Voor vennootschappen die hun boekhouding niet per kalenderjaar voeren of waarvan het boekjaar langer of korter duurt, gelden andere data. In dit artikel staan we stil bij vennootschappen die een boekjaar hebben van minder dan twaalf maanden.

Wie voor het werk een dienstreis moet ondernemen en een ganse dag weg is, doet onderweg kosten om te eten en te drinken. Deze kosten mogen door de werkgever vergoed worden. Meer zelfs: deze kosten zijn bij de werkgever als beroepskost aftrekbaar, en zijn bij de werknemer niet belastbaar. Er moeten dan natuurlijk wel enkele voorwaarden worden gerespecteerd.

Werkgevers kunnen gedurende twee jaar tot 25% korting krijgen op de bedrijfsvoorheffing (BV) die ze inhouden op de lonen van de nieuwe werknemers die ze naar aanleiding van investeringen in steunzones aanwerven. De voorwaarden voor de vrijstelling verschillen naargelang u wel dan geen kmo bent. De praktische uitvoeringsmodaliteiten zijn (eindelijk) geregeld.

Openbare werken, een doorn in het oog van menig zelfstandige. Als u het slachtoffer wordt van hinder door openbare werken die de toegang tot uw onderneming belemmeren, verhinderen of ernstig bemoeilijken, kan u een inkomenscompensatievergoeding vragen aan het federale Participatiefonds. Maar bepaalde activiteiten van dit fonds zijn in het kader van de zesde staatshervorming sinds 1 juli 2014 overgedragen naar de gewesten. Voor de aanvragen in 2015 heeft dit geen gevolgen.

Sinds 1 januari 2015 is het Mini-One-Stop-Shop-systeem (MOSS-systeem) in werking getreden. Bent u een leverancier van elektronische diensten, telecommunicatiediensten en radio- en televisie-omroepdiensten? Bent u gevestigd in de Europese Unie en levert u aan een niet btw-plichtige? Dan moet u rekening houden met volgende wijzigingen betreffende de lokalisatieregels.

De fiscus beschikt over enkele bijzondere bewijsmiddelen, waarmee ze het inkomen van een belastingplichtige kan aantonen. Op basis daarvan kan ze een aanslag vestigen of een aangifte die een belastingplichtige heeft ingediend, wijzigen. Eén van deze bewijsmiddelen is de taxatie volgens tekenen en indiciën. Deze methode wordt gebruikt tegen belastingplichtigen wiens levensstijl en aangegeven inkomsten niet met elkaar overeenkomen. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld.

Wie werken laat uitvoeren aan een privéwoning die meer dan vijf jaar oud is, betaalt daarop slechts 6 % btw. Werken in de tuin van dergelijke woning zijn in principe echter van dit gunsttarief uitgesloten. Er bestaan slechts enkele uitzonderingen op deze uitsluiting.

De fiscus schrijft voor wanneer ondernemingen hun voorafbetalingen moeten doen. Voor vennootschappen die hun boekhouding voeren per kalenderjaar (van 1 januari tot 31 december) zijn die data 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december. Deze data kunnen wel één of twee dagen verschuiven als ze op een zaterdag, zondag of feestdag vallen. Voor vennootschappen die hun boekhouding niet per kalenderjaar voeren of waarvan het boekjaar langer of korter duurt, gelden andere data. In dit artikel staan we stil bij vennootschappen die een boekjaar hebben van meer dan twaalf maanden.

Successierechten besparen kan op verschillende manieren. Eén populaire methode is generation skipping, waarbij men een generatie overslaat en direct goederen nalaat aan de kleinkinderen. In feite omvat het begrip ‘generation skipping' verschillende bijzondere technieken: één daarvan is het ‘ik-opa-testament', waarbij we hier stil staan.

De Vlaamse regering heeft dit jaar terug een budget om uw bedrijfsspecifieke milieu- en energie-investeringen te ondersteunen. De subsidiepercentages voor strategische ecologiesteun (STRES) liggen wel lager dan de voorbije jaren. Aanvragen voor strategische ecologiesteun moeten bij het Vlaams Agentschap Ondernemen worden ingediend.

Coöperatieve vennootschappen en nationale groeperingen van coöperatieve vennootschappen die door de minister van Economie worden erkend, genieten diverse fiscale en sociale voordelen. Sinds 31 mei 2015 moeten nieuwe aanvraagformulieren tot erkenning worden gebruikt. De nieuwe erkenningen gelden maar tot 31 mei 2016 omdat de relevantie van sommige erkenningsvoorwaarden momenteel worden getoetst.

De sociale verkiezingen om de personeelsvertegenwoordigers te kiezen voor het comité voor preventie en bescherming op het werk en eventueel voor de ondernemingsraad, hebben plaats om de 4 jaar op vaste tijdstippen. De volgende sociale verkiezingen gaan door van 9 tot 22 mei 2016. De verkiezingsprocedure duurt 150 dagen en de zgn. voorprocedure moet eind dit jaar al starten. Of u verplicht bent om sociale verkiezingen te organiseren, hangt af van uw personeelsbestand. Als u 50 of 100 werknemers in dienst heeft, dan kiezen uw werknemers in 2016 nieuwe afgevaardigden.

De discussie sleept al lang aan: hoe zit het met cateringkosten die een bedrijf maakt voor een commercieel evenement. Zijn dit reclamekosten, zodat de btw hierop aftrekbaar is. Of zijn het gewone kosten van onthaal, zodat de btw niet aftrekbaar is. De fiscus heeft steeds voet bij stuk gehouden dat het niet-aftrekbare kosten van onthaal zijn. Maar nu geeft hij zich toch gewonnen: de kosten zijn aftrekbaar.

Ondernemingen die investeren in nieuwe materiële vaste activa hebben recht op een fiscaal voordeel: de investeringsaftrek. De uitgaven gedaan voor de nieuwe investeringen, mogen immers gedeeltelijk in mindering worden gebracht van de belastbare inkomsten van de ondernemingen. Zowel natuurlijke personen met een eenmanszaak als vennootschappen kunnen er van genieten. Nadat de afgelopen jaren de percentages van de investeringsaftrek steeds verminderden, zijn ze dit jaar gelijk gebleven aan vorig jaar.

In het regeerakkoord van Michel I werd de maatregel al aangekondigd en nu is de indexsprong ook wettelijk geregeld. Om een indexsprong van 2 procent te realiseren, wordt de afgevlakte gezondheidsindex sinds maart 2015 geblokkeerd. Die ingreep moet de loonhandicap van onze ondernemingen met de buurlanden dichten. De contractuele vrijheid om de lonen aan de index van de consumptieprijzen te binden, blijft ongewijzigd.

Ons jaarrekeningrecht is op de Vierde en Zevende Boekhoudrichtlijnen gebaseerd. De nieuwe Europese Jaarrekeningrichtlijn 2013/34/EU van 26 juni 2013 voor niet-beursgenoteerde ondernemingen vervangt deze richtlijnen en wijzigt ingrijpend het bestaande wettelijke kader. De nieuwe richtlijn voorziet verschillende regelingen voor micro-, kleine, middelgrote en grote ondernemingen zodat de administratieve kosten bij de naleving van de jaarrekeningregels in verhouding zijn tot de grootte van de betrokken ondernemingen. De besprekingen over de omzetting van de richtlijn in interne wetgeving zijn volop aan de gang.

De opzet van successieplanning is zoveel mogelijk successierechten te besparen. Dat kan op verschillende manieren. Eén methode is zorgen dat dezelfde goederen niet twee keer, maar slechts één keer overgaan naar een andere generatie: dat kan bijvoorbeeld door uw vermogen rechtstreeks aan uw kleinkinderen na te laten. U slaat met andere woorden een generatie over, vandaar dat deze techniek ook wel "generation skipping" wordt genoemd.

Wat als u als vruchtgebruiker verbeteringen aanbrengt aan het onroerend goed dat u in vruchtgebruik heeft? Hoe zit het dan op het einde van de periode van het vruchtgebruik? Kan u daarvoor een vergoeding vragen aan de blote eigenaar? En wat vindt de fiscus daarvan? De antwoorden op deze vragen zijn anders voor herstellingswerken dan voor verbeteringswerken. We zetten vragen en antwoorden op een rijtje.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20