Wat doen als u niet akkoord gaat met uw aanslagbiljet?

Aangifte: Niet akkoord met aanslagbiljet?

Weet u dat u fouten in een aanslagbiljet kan laten corrigeren, ook nadat de bezwaartermijn is verstreken? U stuurt daarvoor een schriftelijk bezwaarschrift naar de bevoegde gewestelijke directeur.

Als u niet akkoord gaat met het aanslagbiljet, heeft u verschillende mogelijkheden. U kan een rechtzetting vragen aan uw taxatiedienst (voor eenvoudige fouten), u kan een bezwaarschrift of een ontheffing van ambtswege indienen, of u kan een rechtzaak beginnen.

Ontheffing van ambtswege

Indien u een vergissing vaststelt in het aanslagbiljet, moet u altijd een bezwaarschrift indienen. Ook als de termijnen voor een bezwaarschrift zijn verstreken, kan de vergissing nog worden rechtgezet. In dat geval moeten de voorwaarden zijn vervuld om een ontheffing van ambtswege (belastingvermindering) te bekomen. Pas op, de ontheffing van ambtswege is een noodoplossing die alleen van toepassing is in gevallen uitdrukkelijk door de wet voorzien:

overbelastingen die voortvloeien uit materiële vergissingen, dubbele belastingen of uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten;

een overschot aan voorheffingen of voor- afbetalingen dat niet werd verrekend;

bepaalde verminderingen waarop u recht heeft en die niet zijn toegekend zoals personen ten laste en vermindering voor pensioenen.

Termijn

Een gewoon bezwaarschrift moet u indienen binnen een termijn van zes maanden. Die termijn start op de dag waarop het aanslagbiljet naar u werd opgestuurd en staat vermeld op het aanslagbiljet. De termijn voor het indienen van een vraag om ontheffing van ambtswege is langer. Vanaf 1 januari 2009 beschikt u over vijf jaar (i.p.v. drie jaar) vanaf 1 januari van het jaar van de vestiging van de belasting. Het adres van de bevoegde gewestelijke directeur aan wie u het bezwaarschrift richt, staat op het aanslagbiljet. In het bezwaarschrift zet u duidelijk waartegen u protesteert en waarom u ertegen protesteert.

Nog dit. Bewijskracht van ingescande aangifte

Voortaan hebben zowel de ingescande aangifte als de ingescande bijlagen dezelfde bewijskracht als de papieren aangifte en bijlagen. Vanaf aanslagjaar 2009 (inkomsten 2008) moet u de bijlagen bij de PB-aangifte zoals de attesten van giften en pensioensparen trouwens enkel ter beschikking van de belastingadministratie bijhouden (en dus niet meer opsturen met de aangifte). Bewaar de bewijsstukken zorgvuldig tot het verstrijken van het zevende jaar dat volgt op het belastbaar tijdperk.

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Ondernemingen en zelfstandigen die een beroep doen op een aannemer voor bouwwerkzaamheden, moeten controleren of de betrokken aannemer geen schulden heeft bij de RSZ of fiscus. Is dat wel het geval, dan is er een inhoudingsverplichting. Via de link https://www.checkinhoudingsplicht.be kan u gemakkelijk nagaan of zo’n inhouding nodig is.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief