Aanvullende dekking bij kredietverzekering nodig?

Belgacap: Aanvullende dekking bij kredietverzekering nodig?

Krijgt uw onderneming een verminderde dekking van uw kredietverzekeraar? Dan kan u voortaan een beroep doen op de aanvullende dekking Belgacap. Momenteel geldt het systeem wel enkel voor binnenlandse transacties.

Belgacap is voorbehouden aan bedrijven die

1° al genieten van een kredietverzekering,

2° hun maatschappelijke zetel of hoofdactiviteit in België hebben en

3° sinds 1 januari 2009 een verminderde dekking kregen bij hun kredietverzekeraar.

De polis is onderworpen aan dezelfde voorwaarden als de polis van de basisdekking. De regeling geldt (voorlopig) voor binnenlandse transacties. Facturen van uw buitenlandse klanten binnen de EER zijn nog niet gedekt. Daarvoor is nog een Europees fiat nodig.

Bedragen

De aanvullende dekking is sowieso beperkt. Ze is altijd lager dan de basisdekking van de kredietverzekeraar. De aanvullende dekking en de basisdekking samen zijn maximaal even hoog als de oorspronkelijke dekking. Voor een kmo bedraagt de aanvullende dekking maximaal 1,5 miljoen euro en voor een grote onderneming maximaal 3 miljoen euro gedurende maximum drie maanden.
De Belgacap-regeling is niet gratis. U betaalt een halfjaarlijkse premie van 1 procent van het bedrag van de toegestane aanvullende dekking.
Als uw kredietverzekeraar zijn basislimiet opnieuw vermindert, kan ook de Belgacap-limiet worden aangepast. Elke opzegging van de basisdekking leidt automatisch tot de gelijktijdige opzegging van de Belgacap-dekking.

Procedure

De kredietverzekeraars checken of uw aanvraag voor een bijkomende dekking kan worden goedgekeurd. Zij verdelen ook het geld bij een schadegeval (als uw verzekerde onderneming niet langer wordt betaald door één of meer van uw klanten). U vult dan het formulier in dat uw verzekeraar ter beschikking stelt. Die laatste meldt het schadegeval aan het Participatiefonds. Het fonds betaalt de vergoeding aan uw kredietverzekeraar die het daarop aan u doorstort.

Nouvelles

Jusqu’au 31 décembre 2020, les frais de réception sont déductibles à 100 % aux impôts sur les revenus. La mesure vise à soutenir le secteur événementiel. La question est évidemment de savoir si les règles strictes en matière d’événements permettent effectivement l’organisation de tels événements.

En 2015, le législateur a introduit une nouvelle réduction d’impôt : le tax shelter pour starters. Suivi plus tard par un tax shelter similaire pour entreprises de croissance et plus récemment encore par un corona tax shelter. L’objectif commun étant d’affecter à des investissements plus risqués les fonds qui dorment actuellement en toute improductivité sur les livrets d’épargne.

De regeringen van ons land gebruiken meerdere technieken om de relance van de economie in het post-corona tijdperk te bewerkstelligen. Een belastingverlaging voor wie doorgaat met investeren is er één van.

Abonnez-vous à notre lettre d'info