PC-privéplan is gewijzigd

PC-privéplan is gewijzigd

Uw werkgever kan belastingvrij een stuk bijdragen in de aankoop van uw nieuwe PC. De PC-privéplan-regeling zorgt er immers voor dat u tot 760 euro kan ontvangen, vrij van belasting. De regels zijn dit jaar iets gewijzigd.

Algemene principes PC-privéplan

De overheid heeft al enkele jaren een fiscale gunstmaatregel ingevoerd voor ondernemingen die hun werknemers aansporen om een eigen PC te kopen. Op basis van het PC-privéplan kunnen werkgevers belastingvrij een stuk bijdragen in de aankoop van de nieuwe PC van hun werknemers. Het gaat om een belastingvrije toekenning, de werknemer wordt dus niet belast op het bedrag dat hij ontvangt.

De algemene principes van het PC-privéplan zijn als volgt.

Het moet gaan om een PC die de werknemer zelf aankoopt. De werkgever mag nooit eigenaar worden of zijn geweest van de aangekochte apparatuur.

Het kan gaan om de aankoop van een nieuwe pc, maar ook printer, scanner, internetaansluiting en abonnement komen in aanmerking voor het fiscale voordeel.

De vrijstelling mag maar één keer per drie jaar aangevraagd worden.

De vrijstelling voor het PC-privéplan kan niet gecombineerd worden met het "Internet voor iedereen"-pakket.

Maximum 760 euro vrijgesteld

De vrijgestelde tussenkomst bedraagt maximum 760 euro (inkomstenjaar 2009). Dit bedrag is lager dan vorig jaar. Als de tussenkomst van werkgever hoger is dan 760 euro, dan wordt het verschil aangemerkt als belastbare bezoldiging.

Georganiseerd plan niet langer nodig

De regels zijn op bepaalde punten wel soepeler geworden. Zo zijn de werkgevers niet langer verplicht een georganiseerd plan op te maken. Het volstaat dat hij de werknemer op de hoogte brengt van de geplande tussenkomst in de aankoop. De werknemer moet op zijn beurt het aankoopbewijs bijhouden.

Alleen voor werknemers met een bescheiden inkomen

Sinds vorig jaar kunnen alleen werknemers “met een bescheiden inkomen” nog de vrijstelling vragen. Hiervoor mag de bruto belastbare bezoldiging van de werknemer niet hoger zijn dan 29.000 euro (inkomstenjaar 2009).

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Ondernemingen en zelfstandigen die een beroep doen op een aannemer voor bouwwerkzaamheden, moeten controleren of de betrokken aannemer geen schulden heeft bij de RSZ of fiscus. Is dat wel het geval, dan is er een inhoudingsverplichting. Via de link https://www.checkinhoudingsplicht.be kan u gemakkelijk nagaan of zo’n inhouding nodig is.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief