Zelfstandigen moeten crisisuitkering aangeven in de personenbelasting

Zelfstandigen moeten crisisuitkering aangeven in de personenbelasting

Als u als zelfstandige een crisisuitkering heeft gekregen in 2010, dan moet u deze aangeven in uw aangifte personenbelasting. Deze uitkering zal samen met uw beroepsinkomsten belast worden. Dit geldt ook voor uitkeringen in het kader van de faillissementsverzekering.

Fiscale verwerking van de crisisuitkering

Als u in 2010 een crisisuitkering heeft ontvangen, dan moet u die aangeven in uw aangifte personenbelasting. U moet het bedrag vermelden in Deel 1, vak IV onder code 271 “Andere vervangingsinkomsten”. Deze uitkering wordt dan samen met uw beroepsinkomsten belast.

Deze regels gelden ook voor de uitkeringen die u eventueel heeft ontvangen in het kader van de klassieke faillissementsverzekering.

U krijgt een fiche 281.18 waarop u het juiste bedrag van de ontvangen vergoedingen kan vinden.

Crisisuitkering zelfstandigen: tijdelijke uitbreiding van de faillissementsverzekering

Als u een zelfstandige bent die in moeilijkheden verkeert, dan kon u een uitkering krijgen op basis van de faillissementsverzekering. De regering heeft namelijk de uitkering van de sociale verzekering in geval van faillissement tijdelijk uitgebreid naar zelfstandigen in moeilijkheden. Met deze crisismaatregel wou de regering voorkomen dat die zelfstandigen daadwerkelijk failliet gaan.

De uitkering kon u voor maximum zes maanden ontvangen en is gelijk aan het minimumpensioen voor zelfstandigen. Deze uitkering bedraagt maandelijks 964,55 euro als alleenstaande en 1.258,13 euro als gezinshoofd.

"Klassieke" faillissementsverzekering

Dankzij de klassieke faillissementsverzekering kan u als zelfstandigen bij faillissement (of gelijkgestelde gevallen) een keer in uw loopbaan een beroep doen op de faillissementsverzekering. Deze sociale verzekering voorziet in het behoud van uw rechten op kinderbijslag en geneeskundige verzorging gedurende maximaal vier kwartalen zonder bijdragebetaling en een maandelijkse uitkering gedurende ten hoogste twaalf maanden.

Nouvelles

L'administration fiscale a fait part de son point de vue sur les conséquences fiscales du télétravail dans une circulaire publiée fin février. S'il est vrai que cette circulaire a vu le jour dans le contexte de la crise de la Covid-19, le nouveau point de vue du fisc s'applique, indépendamment de la pandémie, à toutes les situations de télétravail depuis le 1er mars 2021.

Après deux condamnations par l'Europe, la Belgique a finalement adapté son régime d'imposition des biens immobiliers étrangers. Vous avez jusqu'à fin 2021 pour déterminer la valeur du revenu de ces biens immobiliers étrangers via une déclaration spéciale. Ensuite, vous devrez - peut-être - payer des impôts sur ce revenu.

Une prime d'émission se définit au mieux comme la différence entre le capital représenté par de nouvelles actions et le prix à payer pour ces actions. Mais comment faire si la société n'a pas de capital social ?

Abonnez-vous à notre lettre d'info