Vlaanderen wijzigt verkeersbelasting

Vlaanderen wijzigt verkeersbelasting

Vlaanderen heeft de nieuwe tarieven voor de verkeersbelasting gepubliceerd. Daarnaast heeft de Vlaamse regering een ontwerpdecreet goedgekeurd om de belasting op inverkeerstelling (BIV) te vergroenen. Sinds 1 januari 2011 is het Vlaams gewest bevoegd voor de belasting op inverkeerstelling, de jaarlijkse verkeersbelasting en het eurovignet.

BIV wordt mogelijks groener

De Vlaamse regering heeft een ontwerpdecreet goedgekeurd om de BIV te vergroenen. Op basis van dat voorstel wordt de BIV niet langer berekend op basis van het vermogen van de motor, maar wordt de Euronorm (luchtkwaliteit) en de CO2-uitstoot doorslaggevend. Groene wagens zullen aanzienlijk minder BIV betalen. Op elektrische wagens zou zelfs geen BIV geheven worden.

De nieuwe regeling moet nog goedgekeurd worden door het Vlaams parlement.

Momenteel is voor nieuwe voertuigen het bedrag van de BIV afhankelijk van het vermogen van de motor, met name het aantal fiscale PK of het aantal kilowatt.

Auto's die al in het verkeer gebracht zijn, krijgen een vermindering van de BIV. De basisbedragen worden verminderd met 5% - 10% naargelang het aantal volledige jaren dat het voertuig in gebruik is vanaf de eerste datum van inschrijving. Het voertuig mag in België ingeschreven zijn of in het buitenland vóór de definitieve invoer. Voertuigen die 15 jaar en meer zijn ingeschreven, worden belast aan het minimumtarief.

Bepaalde voertuigen worden vrijgesteld van de BIV. Zo wordt er geen BIV geheven op ambulances, voertuigen van grootoorlogsinvaliden, gehandicapten en bepaalde voertuigen van de overheid.

Verkeersbelasting geïndexeerd

Vlaanderen heeft de bedragen van vorig jaar met 1,0335 vermenigvuldigd. De nieuwe tarieven gelden vanaf 1 juli 2011.

De verkeersbelasting is een belasting die u jaarlijks moet betalen wanneer u een bestuurder bent van een gemotoriseerd voertuig en u gebruik maakt van de openbare weg. Het bedrag dat u betaalt, is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.

De wet voorziet een aantal verminderingen van de verkeersbelasting. Er wordt echter geen vermindering toegekend op de verkeersbelasting van personenwagens.

Op sommige voertuigen betaalt u een jaarlijks geïndexeerde forfaitaire belasting. Deze voertuigen zijn:

oldtimers: auto's ouder dan 25 jaar;

kampeeraanhangwagens en de aanhangwagens voor het vervoer van een boot;

militaire voertuigen uit verzamelingen.

Personen met een handicap zijn vrijgesteld van de verkeersbelasting voor hun voertuig.

Nieuws

Zowel in Vlaanderen als in Brussel kiest de gewestregering voor de zogenaamde handelshuurlening om huurders van commerciële panden te ondersteunen. Ook de verhuurder wordt er beter van want hij heeft zekerheid over de betaling van minstens een deel van de huur.

Als een werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt van een werknemer of bedrijfsleider, dan wordt die werknemer/bedrijfsleider op het voordeel belast. De berekening van het voordeel is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de “gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark”. Die gemiddelde uitstoot ging in 2020 na twee jaar van stijging, terug naar beneden. Goed nieuws voor het klimaat maar minder goed nieuws voor uw portefeuille.

Wie WVV zegt, denkt meteen aan de nieuwe regels voor vennootschappen. Een kapitaalloze BV, nieuwe regels inzake stemrecht, een andere invulling voor de coöperatieve vennootschap, … Maar ook voor de bestuurders veranderde er heel wat.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief