Notionele intrestaftrek - een stand van zaken

De notionele intrestaftrek - een stand van zaken

De nieuwe maatregel ivm de notionele intrestaftrek is op dit ogenblik ongeveer een jaar in voege.
Even kort het geheugen opfrissen: alle vennootschappen kunnen genieten van een extra belastingaftrek (vermindering van de belastbare basis) die berekend wordt in functie van het eigen vermogen.
De basis voor de berekening wordt gevormd door het bedrag van het eigen vermogen zoals dit blijkt uit de balans van het vorige belastbare tijdperk.
Deze berekeningsbasis moet in een aantal gevallen wel gecorrigeerd worden met een aantal balansposten.
De belangrijkste correctieposten hebben betrekking op eigen aandelen en financiële vaste activa, buitenlandse onroerende goederen, onroerende goederen die gebruikt worden door de bedrijfsleiders (zaakvoerders, bestuurders).
We gaan hier niet verder in op de preciese berekeningen.

Deze maatregel werd van kracht vanaf het aanslagjaar 2007 (balansen vanaf 31/12/2006) en kende blijkbaar in het bedrijfsleven een groot succes.
Het succes was zelfs zo groot dat de begroting hierdoor extra onder druk kwam te staan.

Tijdens de regeringsonderhandelingen van de afgelopen zes maanden konden we dan ook regelmatig lezen in de pers dat het gat in de begroting te wijten was aan een misbruik van de notionele intrestaftrek.
Hierbij gingen sommigen, o.a. dhr Vandermaelen (SPA), zo ver dat ze gewoonweg de afschaffing gingen eisen van deze inmiddels populair geworden maatregel.
België zou nogal een figuur slaan.  Eerst is dhr. Verhofstadt met heel veel tamtam deze maatregel gaan aankondigen in het Verre Oosten, USA en andere landen.
Men wou immers op basis van deze maatregel belangrijke buitenlandse investeringen aantrekken en bedrijven ertoe bewegen om zich in België te vestigen.
En dan zouden we nu al deze maatregel al na amper 1 jaar terug afschaffen!!!
De waarheid is dat de kostprijs van deze maatregel, misschien wel bewust, veel te laag werd ingeschat en dat deze maatregel dus veel zwaarder ging wegen op de begroting.
Het bedrijfsleven heeft blijkbaar fel gereageerd op de introductie van deze maatregel: massaal werden er immers kapitaalsverhogingen en reorganisaties doorgevoerd zodat men maximaal kon profiteren van de notionele intrestaftrek.

Ondertussen heeft de interimregering, onder leiding van dhr. Guy Verhofstadt, al diverse malen in de media bevestigd dat de maatregel volledig behouden blijft.  Men wil blijkbaar kost wat kost gezichtsverlies vermijden.

Zoals voorzien in de oorspronkelijke wettekst wordt het percentage van de notionele intrestaftrek jaarlijks aangepast aan de evolutie van OLO op 10 jaar.
Zo wordt voor het aanslagjaar 2009 (balansen van toepassing vanaf 31/12/2008) het basistarief opgetrokken van 3,781% naar 4,307%.
Voor KMO's stijgt het percentage van 4,281% naar 4,807%.

De aftrekpercentages voor de verschillende jaren zijn de volgende:

                       Niet-KMO            KMO
 
  Aj 2007          3,442 %              3,942 %
  Aj 2008          3,781 %              4,281 %
  Aj 2009          4,307 %              4,807 %

Wij volgen de verdere evolutie op de voet.

Marc Forceville
Accountant-Belastingconsulent.

Leuven, 17/01/2008

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Ondernemingen en zelfstandigen die een beroep doen op een aannemer voor bouwwerkzaamheden, moeten controleren of de betrokken aannemer geen schulden heeft bij de RSZ of fiscus. Is dat wel het geval, dan is er een inhoudingsverplichting. Via de link https://www.checkinhoudingsplicht.be kan u gemakkelijk nagaan of zo’n inhouding nodig is.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief