A&T Partners informeert!

Accountancy & Fiscaliteit Nieuws

Op deze pagina vindt u een overzicht van recente nieuwsberichten over Accountancy en Fiscaliteit in België.

De CBN heeft een advies gepubliceerd over de boekhoudkundige verwerking van de wederopbouwreserve. De wederopbouwreserve is één van belangrijkste maatregelen die ondernemingen moet toelaten zich na de pandemie te herpakken. Hoe gaat die wederopbouwreserve in de praktijk?

De vrijstelling van bedrijfsvoorheffing (BV) voor onderzoek en ontwikkeling is bijzonder belangrijk voor het aantrekken van ondernemingen die willen investeren in nieuwe technologieën. Maar wat valt er eigenlijk onder dat begrip ‘onderzoek en ontwikkeling’ (kortweg O&O). De Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid, Belspo genoemd, kan het u vertellen.

Een werkneemster krijgt een miskraam waarna ze arbeidsongeschikt wordt. De dag van haar terugkeer ontslaat de werkgever haar met als motivatie dat de onderneming reorganiseert. De werkneemster meent echter dat zij ontslagen werd wegens haar arbeidsongeschiktheid naar aanleiding van de miskraam en trekt naar de rechtbank.

Nadat het Grondwettelijk Hof de regeling voor 'het belastingvrij bijklussen' eind 2020 vernietigde, werd een nieuw en specifieke belastingregeling ingevoerd voor de diensten (en dus niet voor de verkoop van goederen) die een particulier aan een andere particulier levert door tussenkomst van een erkend elektronisch platform. De administratie heeft in de loop van mei daar in circulaire 2021/C/44 wat toelichting bij gegeven.

Als u materiaal aanbiedt aan uw medewerkers om te kunnen werken, dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel beschouwt de fiscus het als kosten eigen aan de werkgever (en dan is het niet belastbaar voor de werknemer), ofwel als voordeel van alle aard (en dan is het uiteraard wel belastbaar). Pc’s en smartphones vallen onder die laatste categorie. Maar wat met de accessoires ervan?

Als u als ondernemer (natuurlijk persoon of vennootschap) meerwaarden realiseert op beroepsactiva, dan zijn die meerwaarden in de regel belastbaar als beroepsinkomen. Er zijn vrijstellingen mogelijk, bijvoorbeeld als u de meerwaarde herbelegt in andere nieuwe activa. Aandelen komen niet in aanmerking als herbelegging… of toch?

U aanvaardt een bestuursmandaat in een vennootschap met een mooi verleden. Althans, dat dacht u want na korte tijd vallen de spreekwoordelijke lijken uit de kast. Of sterker nog: u wordt binnengehaald als de man of vrouw die de onderneming weer op het goede spoor zal zetten. Loopt u niet het risico uiteindelijk mee op te draaien voor de fouten en schulden uit het verleden?

Onderzoekers hebben in het kader van een strafrechtelijk onderzoek verregaande bevoegdheden. Zij mogen -steeds met toestemming van een rechter- binnenkomen, kasten opentrekken, uw financiën nagaan. Maar heeft u het recht om u wachtwoord van uw smartphone of laptop niet te geven?

Sinds 9 april 2021 kunnen werknemers ‘klein verlet’ inroepen om het werk te verlaten en zich te laten vaccineren. Typisch aan klein verlet is dat de werkgever het loon gewoon moet blijven verder betalen. Wat zijn de voorwaarden?

De berekening van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2018 en 2019 naar omhoog waardoor het voordeel kleiner werd. Door een nieuwe wet kan dat niet meer.

Als een werknemer een bedrijfswagen ter beschikking krijgt, dan wordt hij belast op een voordeel van alle aard. Betaalt die werknemer een bijdrage voor die bedrijfswagen, dan is die bijdrage aftrekbaar van het voordeel. Kosten die werknemer zelf ten laste neemt, lijken daarentegen niet aftrekbaar van het belastbaar voordeel.

Is een inbreng in natura mogelijk aan een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid zonder de uitgifte van nieuwe aandelen? Het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) vond in 2013 van niet. Maar ondertussen is de wet veranderd en moet het IBR ook haar visie wijzigen.

Als een vennootschap de genieter van een uitgave die zij deed niet identificeert, dan kan zij een aanslag geheime commissielonen oplopen. Die aanslag kan zij vermijden als de genieter ‘uiterlijk binnen 2 jaar en 6 maanden volgend op 1 januari van het betreffend aanslagjaar’ geïdentificeerd wordt. Het hof van beroep van Antwerpen geeft daar toelichting bij.

Werknemers bouwen hun vakantiegeld op in het jaar voorgaand aan de vakantie. Bij verandering van werkgever moet dat ‘spaarpotje’ uitgekeerd worden. De verrekening van dat vakantiegeld bij de nieuwe werkgever verandert.

Sinds 15 december 2020 moeten schenkingen die via een buitenlandse notaris verlopen, in België geregistreerd worden. Daardoor zijn in België schenkingsrechten verschuldigd. Hoewel de Nederlandse notaris vaak goedkoper is dan de Belgische is het sop de kool wellicht niet meer waard. Zijn er dan geen alternatieven meer?

Schadevergoedingen zijn niet onderworpen aan BTW. BTW is immers enkel verschuldigd op de prijs die u betaalt voor de levering van een goed of voor een dienst. Een schade vergoeden, valt daar niet onder … of toch niet altijd.

Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) bevat een kennisgevingsplicht voor personen die rechtstreeks of onrechtstreeks gedematerialiseerde stemrechtverlenende effecten verwerven in een naamloze vennootschap. Een recent advies van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) licht die verplichting verder toe.

Dividenden zijn in principe onderworpen aan een roerende voorheffing (RV) van 30%. Er zijn enkele lagere tarieven waaronder voor dividenden van zogenaamde VVPR-bis aandelen. De fiscus heeft recent laten weten dat interimdividenden en tussentijdse dividenden uit VVPR-bis aandelen ook in aanmerking komen voor het verlaagd tarief.

Eén van de maatregelen die de federale regering nam om ondernemingen een steun in de rug te geven bij de heropstart na covid-19 is het tijdelijk verlaagde btw-tarief van 6% voor restaurant- en cateringdiensten. En die maatregel gaat verder dan u zou denken.

De verschillende regeringen van het land bieden ons verschillende belastingverminderingen aan voor bepaalde uitgaven. Het lijstje is behoorlijk lang … en door de coronacrisis is het nog wat langer geworden.

Op 1 juli 2021 verandert de BTW-regeling voor internationale e-commerce grondig. Vanaf die datum moet de verkoper vrijwel altijd de BTW-regeling toepassen van het land van de particuliere afnemer. Om te vermijden dat u daarom in alle EU-lidstaten aangifte moet doen, kan u zich sinds 1 april registreren voor de zogenaamde OSS-regeling of éénloketsysteem.

De “jaarlijkse bijdrage ten laste van de vennootschappen bestemd voor het sociaal statuut der zelfstandigen” is een sociale bijdrage die vennootschappen moeten betalen ter financiering van de pensioenen en van de ziekteverzekering van zelfstandigen. Wat zijn de tarieven voor 2021?

Toegang tot wetenschappelijke en educatieve evenementen is onderworpen aan BTW in het land waar het evenement plaatsvindt en niet waar de afnemer gevestigd is. België paste deze regel toe als het evenement niet langer duurt dan één dag. Het Belgische standpunt moet nu veranderen naar aanleiding van een Europees arrest.

Eind 2020 verhoogde de wetgever het standaardtarief van de investeringsaftrek van 8% naar 25% voor de vaste activa die worden verkregen of tot stand gebracht tussen 12 maart 2020 en 31 december 2022. Daardoor ligt het standaardtarief hoger dan het “verhoogde tarief”. Welk tarief is dan toepasselijk?

Op 1 januari 2019 trad het optiestelsel voor verhuur van gebouwen met BTW in werking. Onder omstandigheden kunnen eigenaar en huurder het huurcontract van nieuwe en professioneel gebruikte onroerende goederen onder BTW brengen. Met de aftrek van BTW als gevolg. Maar wat als die huur kwijtgescholden wordt?

Op 2 april ll. verleende het parlement zijn goedkeuring aan een tweede editie van een corona tax shelter voor nieuwe aandelen in kmo’s. De (tijdelijke) maatregel werd al eerder een keer (ook tijdelijk) gelanceerd. Toen ging het om nieuwe aandelen uitgegeven tussen 12 maart 2020 en 31 december 2020. Nu loopt de maatregel voor inbrengen van 1 januari 2021 tot 31 augustus 2021.

In 2017 werd in België, net als in alle andere Europese lidstaten, het UBO-register (Ultimate Beneficial Owner) ingevoerd. Daardoor moet u sinds 30 september 2019 bepaalde informatie over die uiteindelijke begunstigde publiek maken. Op 1 oktober 2020 werd een koninklijk besluit gepubliceerd dat bijkomende eisen stelt inzake de kwaliteit van die informatie. De deadline van dat besluit is verschoven van 30 april naar 31 augustus 2021.

Begin april werd een nieuwe fiscale incentive ingevoerd die eigenaars van handelspanden moet aanzetten om aan de huurder kwijtschelding van huur te verlenen. Het voordeel is echter niet zo groot en zal dus niet het belangrijkste argument zijn om kwijtschelding van huur te verlenen.

Op 31 maart jl. verschenen er in het Belgisch Staatsblad drie belangrijke BTW-maatregelen die ondernemers enige financiële ademruimte kunnen geven. De wijzigingen hebben betrekking op het decembervoorschot, de teruggavedrempel en de proportionele geldboete bij niet-tijdige betaling.

In 2020, bij het uitbreken van de pandemie, verleende de toenmalige minister van Justitie via noodmaatregelen de mogelijkheid om enerzijds algemene vergaderingen eenvoudig uit te stellen, en anderzijds de vergaderingen op afstand te laten doorgaan. Eind december 2020 werd een steviger wettelijk kader gecreëerd voor digitale algemene vergaderingen. De pandemie is nu geen reden meer voor uitstel.

De btw-aftrek voor voertuigen is een bijzonder ingewikkeld verhaal. Voor personenvoertuigen kan die aftrek in principe nooit groter zijn dan 50%. Maar als het voertuig ook voor privédoeleinden wordt gebruikt, kan de aftrekbeperking groter zijn. De administratie maakt het u tijdens de coronacrisis iets gemakkelijker om het één en ander aan te tonen.

Als de omstandigheden het eisen moeten de bestuurders de algemene vergadering samenroepen en hen voor de keuze stellen: stoppen of maatregelen nemen om voort te doen. De bestuurders zijn verantwoordelijk voor deze alarmbelprocedure. En dat is geen lichte verantwoordelijkheid.

De belastingadministratie heeft eind februari via een circulaire haar standpunt bekendgemaakt over de fiscale gevolgen van thuiswerk. De aanleiding is de COVID-19-crisis, maar het nieuwe standpunt staat verder los van de pandemie: ze geldt voor alle situaties van thuiswerk sinds 1 maart 2021.

Heeft u ook al overwogen om uw personeel een mondmasker aan te bieden met daarop het logo van uw bedrijf. U gelooft het of niet … de fiscus zit er weer tussen. Want dat mondmasker zou zomaar belastbaar kunnen zijn voor uw personeelslid.

Na twee Europese veroordelingen heeft België het belastingstelsel voor buitenlandse onroerende goederen aangepast. U krijgt tot eind 2021 om via een bijzondere aangifte de waarde van het inkomen van die buitenlandse onroerende goederen te bepalen. Daarna moet u er – misschien – belastingen op betalen.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23