Accountant en belastingconsulent doen meer dan boekhouden en fiscaliteit

Alle accountants en belastingconsulenten zijn lid van het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten. Het instituut maakte onlangs een niet-exhaustieve lijst bekend van activiteiten die met hun boekhoudkundige en fiscale opdrachten verenigbaar zijn.

Organisatie en deontologie

Natuurlijke personen en vennootschappen kunnen de hoedanigheid van accountant en/of belastingconsulent verkrijgen op voorwaarde dat de wettelijke voorwaarden zijn vervuld. Alle accountants en alle belastingconsulenten zijn ingeschreven op de ledenlijst van het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (IAB). Een (externe) accountant vervult in principe boekhoudkundige en fiscale opdrachten, terwijl een (externe) belastingconsulent vooral fiscale opdrachten vervult. Maar zij mogen ook andere intellectuele diensten verlenen voor zover die verenigbaar zijn met de dagelijkse opdrachten. Volgens de plichtenleer van het IAB mogen die diensten ook geen belangenconflicten uitlokken (lees de onafhankelijke positie in het gevaar brengen).

Niet-exhaustieve lijst met taken

Het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (www.iec-iab.be) maakte een tijdje geleden een niet-exhaustieve lijst bekend van activiteiten die het verenigbaar acht met de boekhoudkundige en fiscale opdrachten van haar leden. Het gaat met name over de volgende activiteiten:

"het verlenen van juridische diensten;

levering van strategische, economische, financiële en administratieve adviezen, raadplegingen en uitvoering van studies en werken in die domeinen;

levering van advies op het vlak van sociaal recht, berekening van salarissen of bijstand bij de uitvoering van formaliteiten voorzien door de sociale wetgeving;

adviezen met betrekking tot transacties in financiële instrumenten, voor zover dat advies geleverd wordt in het kader van de economische of professionele activiteit van de cliënt;

actuariaatdiensten, onder andere in het kader van de boekhouding van pensioenfondsen;

advies inzake human ressources;

advies inzake loopbaanbegeleiding, rekrutering, communicatie en conflictbeheersing binnen een onderneming;

consultancy in bedrijfsmanagement;

bijstand bij de onderhandeling en het afsluiten van een financieringstransactie;

multidisciplinaire financiële planning;

bemiddeling in commerciële, familiale of burgerlijke zaken;

consultancy betreffende familiaal vermogensrecht en vermogensplanning, de organisatie en de overdracht van vermogens, de overdracht van ondernemingen, dit met uitzondering van financieel bemiddelaar zoals omschreven in art. 2, 9° van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten;

adviezen en diensten bedoeld om overheidssubsidies te verkrijgen."

Nieuws

De minister van Financiën kreeg eind mei groen (!) licht van de regering voor een diepgaande hervorming van de fiscale aftrek van professioneel gebruikte personenwagens. Wagens die fossiele brandstoffen verbruiken worden naar de uitgang geduwd maar ook voor elektrische wagens wordt de aftrek beperkt. De regering neemt er een decennium de tijd voor.

Een recente wet opent de deur voor het online oprichten van vennootschappen. Op vijf dagen heeft u een vennootschap, zo belooft de minister in de voorbereidende werken … De truc is simpel: u moet nog steeds via de notaris, maar de authentieke oprichtingsakte van rechtspersonen kan voortaan ook gedematerialiseerd. En dat versnelt de procedure grondig.

De berekening van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2018 en 2019 naar omhoog waardoor het voordeel kleiner werd. Door een nieuwe wet kan dat niet meer.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief