Accountant en belastingconsulent doen meer dan boekhouden en fiscaliteit

Alle accountants en belastingconsulenten zijn lid van het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten. Het instituut maakte onlangs een niet-exhaustieve lijst bekend van activiteiten die met hun boekhoudkundige en fiscale opdrachten verenigbaar zijn.

Organisatie en deontologie

Natuurlijke personen en vennootschappen kunnen de hoedanigheid van accountant en/of belastingconsulent verkrijgen op voorwaarde dat de wettelijke voorwaarden zijn vervuld. Alle accountants en alle belastingconsulenten zijn ingeschreven op de ledenlijst van het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (IAB). Een (externe) accountant vervult in principe boekhoudkundige en fiscale opdrachten, terwijl een (externe) belastingconsulent vooral fiscale opdrachten vervult. Maar zij mogen ook andere intellectuele diensten verlenen voor zover die verenigbaar zijn met de dagelijkse opdrachten. Volgens de plichtenleer van het IAB mogen die diensten ook geen belangenconflicten uitlokken (lees de onafhankelijke positie in het gevaar brengen).

Niet-exhaustieve lijst met taken

Het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (www.iec-iab.be) maakte een tijdje geleden een niet-exhaustieve lijst bekend van activiteiten die het verenigbaar acht met de boekhoudkundige en fiscale opdrachten van haar leden. Het gaat met name over de volgende activiteiten:

"het verlenen van juridische diensten;

levering van strategische, economische, financiële en administratieve adviezen, raadplegingen en uitvoering van studies en werken in die domeinen;

levering van advies op het vlak van sociaal recht, berekening van salarissen of bijstand bij de uitvoering van formaliteiten voorzien door de sociale wetgeving;

adviezen met betrekking tot transacties in financiële instrumenten, voor zover dat advies geleverd wordt in het kader van de economische of professionele activiteit van de cliënt;

actuariaatdiensten, onder andere in het kader van de boekhouding van pensioenfondsen;

advies inzake human ressources;

advies inzake loopbaanbegeleiding, rekrutering, communicatie en conflictbeheersing binnen een onderneming;

consultancy in bedrijfsmanagement;

bijstand bij de onderhandeling en het afsluiten van een financieringstransactie;

multidisciplinaire financiële planning;

bemiddeling in commerciële, familiale of burgerlijke zaken;

consultancy betreffende familiaal vermogensrecht en vermogensplanning, de organisatie en de overdracht van vermogens, de overdracht van ondernemingen, dit met uitzondering van financieel bemiddelaar zoals omschreven in art. 2, 9° van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten;

adviezen en diensten bedoeld om overheidssubsidies te verkrijgen."

Nieuws

Bij een inbreng, fusie of splitsing is het niet ongebruikelijk dat de partijen een bepaalde datum vastprikken voor de waardering van hun deal. Vervolgens worden nog diverse afspraken gemaakt en wordt het contract soms pas maanden later getekend. Hoe gaat de fiscus om met die terugwerkende kracht.

Eind 2020 verhoogde de wetgever het standaardtarief van de investeringsaftrek van 8% naar 25% voor de vaste activa die worden verkregen of tot stand gebracht tussen 12 maart 2020 en 31 december 2022. Daardoor ligt het standaardtarief hoger dan het ‘verhoogde tarief’. Welk tarief is toepasselijk voor investeringen die onder aanslagjaar 2023 vallen ?

Als de vennootschap een kost draagt die de bedrijfsleider ten goede komt, kán die uitgave volgens de bezoldigingstheorie beschouwd worden als een vergoeding voor het geleverde werk. Onder voorwaarden. Het Hof van Beroep van Antwerpen besliste onlangs dat een stijging van de omzet een goed argument is in die discussie.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief