Aanvang, wijziging of stopzetting btw-werkzaamheid: binnenkort digitaal aangeven

Wie een zelfstandige activiteit begint, moet daar in principe aangifte van doen bij de btw-administratie. De oude formulieren worden weldra vervangen door een digitale aangifte.

Een zaak starten

Vooraleer u een “economische activiteit” mag aanvangen moet u zich laten inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Zij geven u een ondernemingsnummer.
Vervolgens moet u -als u een btw-activiteit start- een btw-identificatie aanvragen. Dat doet u voorlopig nog via het formulier 604A (Aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit).
Als alles in orde is, zal het bevoegde kantoor het ondernemingsnummer activeren als btw-identificatienummer en u via een aangetekende brief meedelen dat u voortaan een belastingplichtige bent.

Wijzigingen en stopzettingen

De btw-administratie moet ook verwittigd worden als u uw zaak stopt of als er een wijziging is in het adres van uw zaak, in de benaming of de activiteit ervan.
Een wijziging geeft u aan via formulier 604B, een stopzetting via formulier 604C.

Weldra digitaal

Vanaf 1 januari 2020 moet u deze formulieren niet langer via de post verzenden of ze zelf afgeven op het btw-kantoor. U zal vanaf die datum de aangiften van aanvang, wijziging en stopzetting van activiteit verplicht digitaal moeten indienen.

Standaard wordt in de wetgeving een uitzondering voorzien voor belastingplichtigen die kunnen aantonen “dat zij zelf dan wel de persoon die gemachtigd is de bedoelde aangiften namens hen in te dienen, niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken om aan deze verplichting te voldoen”. Maar u begrijpt dat deze uitzondering nog maar zelden toegepast wordt.

De applicatie is momenteel nog niet klaar maar zou dat vanaf 1 januari 2020 wel moeten zijn. En zo wordt het weer wat eenvoudiger om belastingplichtige te worden... voor btw-doeleinden wel te verstaan.

Nieuws

Weldra is het zover: de jaarlijkse nationale invuloefening. Hoewel veel posten al vooraf ingevuld zijn, blijft het toch een moeilijke opdracht. Fiscale regelingen worden afgeschaft, maar blijven doorlopen voor het verleden; er komen nieuwigheden bij en dat alles maakt de aangifte elk jaar ingewikkelder. Waar moet u dit jaar op letten?

Op 3 april lanceerde de Vlaamse belastingdienst (Vlabel) de nieuwe applicatie ‘ERFonline’. Met ERFonline kan u een nalatenschapsaangifte online invullen en versturen. Een hele stap voorwaarts.

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief