Nalatigheids- en moratoriuminteresten in 2020

De nalatigheidsinteresten voor kalenderjaar 2020 bedragen 4% aldus een bericht van de administratie. De moratoriuminteresten bedragen daarom 2%.

De belastingplichtige betaalt 4%

Sinds de hervorming vennootschapsbelasting van 2017 legt de fiscus elk jaar rond oktober - november, het tarief vast van de nalatigheidsinteresten. U bent nalatigheidsinteresten verschuldigd als u een openstaande belastingschuld heeft.
Tot 2017 was het tarief 7% maar dit was zo onredelijk hoog in vergelijking met de geldende rentevoeten, dat de wetgever besliste om het tarief meer te koppelen aan de reële rentevoeten, zonder daarbij het “ontradend” effect van nalatigheidsinteresten weg te nemen.

De wet bepaalt dat het tarief gelijk is aan het gemiddelde tarief van de lineaire obligaties op 10 jaar van de maanden juli, augustus en van het voorgaande jaar (dus 2019 voor het tarief van 2020). Het tarief moet echter tussen 4% en 10% liggen. Vermits de lineaire obligaties op 10 jaar enkel in juli net boven nul stonden en voor de 2 andere maanden zelfs negatief waren, is het minimum tarief van 4% van toepassing.

De belastingadministratie betaalt 2%

Ook als u geld tegoed hebt van de belastingadministratie, zijn er interesten verschuldigd, door de overheid wel te verstaan. Dat zijn dan moratoriuminteresten. Het tarief van die interesten ligt per definitie 2% lager dan die van de nalatigheidsinteresten. Naar de reden van het verschil moet u niet ver zoeken: budget...

Nieuws

Door de hervorming van de vennootschapswetgeving veranderde de BVBA met een klein maatschappelijk kapitaal, in een BV zonder maatschappelijk kapitaal. Plotseling leek het VVPR-bis-stelsel open te staan voor oud kapitaal… en dat was niet de bedoeling.

Traditioneel wordt rond 1 juli bekendgemaakt hoe hoog de kilometervergoeding zal zijn voor de federale ambtenaren die een verplaatsing voor de overheid uitvoeren met hun eigen wagen. Dat is belangrijk voor ondernemers, accountants en belastingadviseurs, omdat het bedrag van die vergoeding ook een fiscale relevantie heeft.

De aftrek van de kosten van personenwagens wordt beperkt op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Logischerwijze zou een meerwaarde bij verkoop van het voertuig dan ook maar beperkte belastbaar mogen zijn. Maar fiscaliteit rijmt niet altijd met logica.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief