e-Communicatie tussen u en de fiscus

Om de communicatie tussen de FOD Financiën en de belastingplichtigen te vereenvoudigen, besliste de ministerraad van 17 januari 2020 dat die communicatie meer in elektronische vorm moet gebeuren. Een wetsontwerp is onderweg.

Communicatie met rechtsgevolgen

Het probleem is uiteraard dat als de fiscus u aanschrijft, dat niet is om gezellig bij te praten. De communicaties nemen meer de vorm aan van een aanslagbiljet, een herziening van een aanslag, een beslissing inzake een bezwaarschrift, ...
Omdat de FOD Financiën er zeker moet van zijn dat u die berichten goed ontvangt, en dat ze in handen komt van de persoon aan wie ze gericht zijn, moet de communicatie verlopen via een beveiligd elektronisch platform.
Dat houdt in dat om de betrouwbaarheid en de veiligheid te kunnen garanderen, de regering gekozen heeft voor een systeem met een authentificatiemechanisme.

Authentificeren

De meeste toepassingen die de FOD Financiën momenteel aanbiedt vereisen inderdaad een authenticatie door de gebruiker waarbij de natuurlijke persoon moet inloggen met een token, de identiteitskaart of de app “itsme”.

Voor vennootschappen en vzw's en voor professionals (accountants, belastingconsulenten, ...) zal het verplicht worden om de rechten en plichten via het elektronische platform te vervullen.
Particulieren worden niet verplicht maar kunnen wel instappen (opt in). Ze mogen dus nog papieren correspondentie gebruiken, maar ze kunnen opteren om via elektronische weg te gaan. De mandataris moet steeds het platform gebruiken, zelfs als ze een particulier vertegenwoordigen.

Welke wetboeken?

Eénmaal van toepassing zal het elektronisch platform gebruikt worden voor rechten en plichten opgenomen in de volgende wetboeken:

Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992

Wetboek btw

Wetboek registratie-, hypotheek- en griffierechten

Wetboek successierechten

Wetboek diverse rechten en taksen

Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen

De algemene wet inzake douane en accijnzen van 18 juli 1977

De ministerraad nam de beslissing midden januari maar tot op vandaag is er nog geen wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Dat de fiscus klaar staat om digitaal te gaan, lijkt duidelijk maar het lijkt er op dat het wettelijk kader nog even op zich laat wachten... wellicht wegens andere prioriteiten.

Nieuws

Bij een inbreng, fusie of splitsing is het niet ongebruikelijk dat de partijen een bepaalde datum vastprikken voor de waardering van hun deal. Vervolgens worden nog diverse afspraken gemaakt en wordt het contract soms pas maanden later getekend. Hoe gaat de fiscus om met die terugwerkende kracht.

Eind 2020 verhoogde de wetgever het standaardtarief van de investeringsaftrek van 8% naar 25% voor de vaste activa die worden verkregen of tot stand gebracht tussen 12 maart 2020 en 31 december 2022. Daardoor ligt het standaardtarief hoger dan het ‘verhoogde tarief’. Welk tarief is toepasselijk voor investeringen die onder aanslagjaar 2023 vallen ?

Als de vennootschap een kost draagt die de bedrijfsleider ten goede komt, kán die uitgave volgens de bezoldigingstheorie beschouwd worden als een vergoeding voor het geleverde werk. Onder voorwaarden. Het Hof van Beroep van Antwerpen besliste onlangs dat een stijging van de omzet een goed argument is in die discussie.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief