Bewijsstukken uploaden in UBO-register: tijd tot 31 augustus

In 2017 werd in België, net als in alle andere Europese lidstaten, het UBO-register (Ultimate Beneficial Owner) ingevoerd. Daardoor moet u sinds 30 september 2019 bepaalde informatie over die uiteindelijke begunstigde publiek maken. Op 1 oktober 2020 werd een koninklijk besluit gepubliceerd dat bijkomende eisen stelt inzake de kwaliteit van die informatie. De deadline van dat besluit is verschoven van 30 april naar 31 augustus 2021.

Doel van UBO

Het doel van de wetgeving over UBO is om na te gaan wie achter een vennootschap zit in het kader van de antiwitwaswetgeving. Het belet het gebruik van schermvennootschappen.

De regelgeving werd in 2020 lichtjes bijgestuurd. Eén van de aanpassingen betrof de verplichting voor informatieplichtigen die een trust, fiducie of soortgelijke juridische constructie zijn, om “elk document te verstrekken dat aantoont dat de informatie opgenomen in het register toereikend, accuraat en actueel is”. De motivatie is dat dit de doeltreffendheid zal garanderen van de toegang door de bevoegde. De informatieplichtige had tot 30 april 2021 tijd om dergelijke bewijsstukken in het systeem op te nemen.

Uitstel

De FOD Financiën communiceerde begin april dat die deadline verschoven wordt naar 31 augustus 2021. Daar zijn twee redenen voor.

Ten eerste bevatte de FAQ die u kan raadplegen op de website van financiën (https://financien.belgium.be/nl/E-services/Ubo-register) enkele onduidelijkheden onder meer over de omschrijving van het begrip “begunstigde” in enkele bijzondere situaties en over de entiteiten die geen UBO moeten registreren. Er wordt verder ook verduidelijkt welke informatie zichtbaar is voor alle gebruikers (voor het grootste gedeelte van de informatie moet aangetoond worden dat u een belang hebt om de informatie te raadplegen).

Ten tweede wordt de applicatie ook gebruiksvriendelijker gemaakt. Het wordt gemakkelijker om documenten toe te voegen onder meer door bijvoorbeeld een directe link te leggen met publicaties in het Belgisch Staatsblad. De database wordt verder ook gekoppeld aan de databank” eStox” (het elektronisch aandelenregister van de Federatie van het Notariaat) en aan de databank van het ITAA (Institute for Tax Advisors and Accountants). Hierdoor wordt het mogelijk elektronische aandelenregisters te koppelen aan het UBO.

Vanaf 1 september 2021 zijn sancties mogelijk voor de juridische entiteiten (vennootschappen en verenigingen) die de vereiste informatie niet hebben opgeladen in het register.

Nieuws

De minister van Financiën kreeg eind mei groen (!) licht van de regering voor een diepgaande hervorming van de fiscale aftrek van professioneel gebruikte personenwagens. Wagens die fossiele brandstoffen verbruiken worden naar de uitgang geduwd maar ook voor elektrische wagens wordt de aftrek beperkt. De regering neemt er een decennium de tijd voor.

Een recente wet opent de deur voor het online oprichten van vennootschappen. Op vijf dagen heeft u een vennootschap, zo belooft de minister in de voorbereidende werken … De truc is simpel: u moet nog steeds via de notaris, maar de authentieke oprichtingsakte van rechtspersonen kan voortaan ook gedematerialiseerd. En dat versnelt de procedure grondig.

De berekening van het voordeel van alle aard voor de bedrijfswagen is onder meer afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig tegenover de ‘gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark’. Die gemiddelde uitstoot ging in 2018 en 2019 naar omhoog waardoor het voordeel kleiner werd. Door een nieuwe wet kan dat niet meer.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief