Bewijsstukken uploaden in UBO-register: tijd tot 31 augustus

In 2017 werd in België, net als in alle andere Europese lidstaten, het UBO-register (Ultimate Beneficial Owner) ingevoerd. Daardoor moet u sinds 30 september 2019 bepaalde informatie over die uiteindelijke begunstigde publiek maken. Op 1 oktober 2020 werd een koninklijk besluit gepubliceerd dat bijkomende eisen stelt inzake de kwaliteit van die informatie. De deadline van dat besluit is verschoven van 30 april naar 31 augustus 2021.

Doel van UBO

Het doel van de wetgeving over UBO is om na te gaan wie achter een vennootschap zit in het kader van de antiwitwaswetgeving. Het belet het gebruik van schermvennootschappen.

De regelgeving werd in 2020 lichtjes bijgestuurd. Eén van de aanpassingen betrof de verplichting voor informatieplichtigen die een trust, fiducie of soortgelijke juridische constructie zijn, om “elk document te verstrekken dat aantoont dat de informatie opgenomen in het register toereikend, accuraat en actueel is”. De motivatie is dat dit de doeltreffendheid zal garanderen van de toegang door de bevoegde. De informatieplichtige had tot 30 april 2021 tijd om dergelijke bewijsstukken in het systeem op te nemen.

Uitstel

De FOD Financiën communiceerde begin april dat die deadline verschoven wordt naar 31 augustus 2021. Daar zijn twee redenen voor.

Ten eerste bevatte de FAQ die u kan raadplegen op de website van financiën (https://financien.belgium.be/nl/E-services/Ubo-register) enkele onduidelijkheden onder meer over de omschrijving van het begrip “begunstigde” in enkele bijzondere situaties en over de entiteiten die geen UBO moeten registreren. Er wordt verder ook verduidelijkt welke informatie zichtbaar is voor alle gebruikers (voor het grootste gedeelte van de informatie moet aangetoond worden dat u een belang hebt om de informatie te raadplegen).

Ten tweede wordt de applicatie ook gebruiksvriendelijker gemaakt. Het wordt gemakkelijker om documenten toe te voegen onder meer door bijvoorbeeld een directe link te leggen met publicaties in het Belgisch Staatsblad. De database wordt verder ook gekoppeld aan de databank” eStox” (het elektronisch aandelenregister van de Federatie van het Notariaat) en aan de databank van het ITAA (Institute for Tax Advisors and Accountants). Hierdoor wordt het mogelijk elektronische aandelenregisters te koppelen aan het UBO.

Vanaf 1 september 2021 zijn sancties mogelijk voor de juridische entiteiten (vennootschappen en verenigingen) die de vereiste informatie niet hebben opgeladen in het register.

Nieuws

Op 1 januari 2024 wordt in ons land de belastingvermindering in het kader van het federaal langetermijnsparen afgeschaft. Vandaag geldt dit voordeel voor stortingen in een levensverzekeringscontract of via de kapitaalaflossingen voor een tweede woning. Wat moet u hierover weten?

Sinds 1 augustus 2021 kan de oprichting van een vennootschap (of een andere rechtspersoon) volledig digitaal en op afstand. Een tussenkomst van de notaris is nog steeds vereist, maar de partijen kunnen gewoon via een videoconferentie verschijnen. De authentieke oprichtingsakte wordt dan van op afstand ondertekend via de elektronische handtekening van de oprichters en de notaris.

Op 21 juni 2023 ondertekenden BelgiŽ en Nederland een nieuw dubbelbelastingverdrag. Met dit nieuwe verdrag willen de beleidsmakers in beide landen de volgende struikelblokken wegwerken.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief