Sport- en cultuurcheques voor uw personeel

Sport- en cultuurcheques: Een 'gezonde' waardering voor uw personeel

Bent u begaan met het welzijn en de gezondheid van uw personeel? Zoekt u een originele manier om uw werknemers te motiveren en te belonen? Sport- en cultuurcheques zijn het antwoord! De cheques zijn vrijgesteld van sociale bijdragen én de personenbelasting.

Extralegaal voordeel

Maaltijdcheques zijn een veelgebruikt middel om werknemers een extralegaal voordeel te geven en hen te binden aan het bedrijf. Ze zijn voordelig omdat u er geen RSZ-bijdragen of personenbelasting moet op betalen. Maar u kan de koopkracht van uw werknemers ook verhogen dankzij sport- en cultuurcheques. Sinds 1 juli 2006 zijn deze cheques vrijgesteld van sociale bijdragen. In een circulaire van 2 juni 2009 bevestigt de fiscus nu dat deze cheques onder dezelfde voorwaarden als sociaal voordeel worden beschouwd (niet als loon). Dit betekent dat hij niet belastbaar is in hoofde van de werknemer (en bedrijfsleider). Dit betekent ook dat hij voor u als werkgever geen aftrekbare beroepskost is.

Voorwaarden

Om vrijgesteld te worden van socialezekerheidsbijdragen en belastingen moeten de cheques, op het ogenblik dat u ze toekent, voldoen aan de volgende voorwaarden:

1. de toekenning van de cheque is vervat in een collectieve arbeidsovereenkomst op sectoraal of op ondernemingsvlak of in een geschreven individuele overeenkomst voorzover u de cheques aan alle werknemers of aan een categorie van werknemers toekent;

2. de cheque wordt op naam van de werknemer afgeleverd. Deze voorwaarde is vervuld als de toekenning ervan en de vereiste gegevens (aantal en bedrag) voorkomen op de individuele rekening van de werknemer;

3. op de cheque staat duidelijk vermeld dat zijn geldigheid tot 15 maanden is beperkt, van 1 juli van dat jaar tot 30 september van het volgende jaar en dat hij slechts wordt aanvaard door bepaalde erkende organisatoren van sport- en culturele activiteiten;

4. het totale bedrag van de cheques mag per werknemer niet groter zijn dan 100 euro per jaar;

5. de cheques kunnen geheel noch gedeeltelijk voor geld worden omgeruild.

Als deze voorwaarden niet zijn vervuld, wordt het hele bedrag beschouwd als loon dat is onderworpen aan de bijdragen voor de sociale zekerheid.

Nieuws

Sinds 1 januari 2022 geldt er in het Vlaams gewest, bij overdracht van een niet-residentieel gebouw, een verplichting om het gebouw te “renoveren”. Dit betekent dat bepaalde installaties moeten vervangen worden binnen de 5 jaar na de overdacht. Daarnaast moeten de gebouwen voldoen aan enkele minimale energievereisten, ook binnen de 5 jaar na de overdracht.

Eind 2021 pakte de wetgever uit met een wet die onze mobiliteit moet vergroenen door enerzijds de fiscale aftrek van voertuigen op fossiele brandstoffen af te schaffen, en door anderzijds de investeringen in verplaatsingen zonder C02-uitstoot aan te moedigen. Zo genieten ondernemingen een verhoogde aftrek voor de installatie van laadpalen. Particulieren hebben recht op een belastingvermindering. Maar hoe zit het met het btw-aspect van die laadpalen?

Ondernemingen en zelfstandigen die een beroep doen op een aannemer voor bouwwerkzaamheden, moeten controleren of de betrokken aannemer geen schulden heeft bij de RSZ of fiscus. Is dat wel het geval, dan is er een inhoudingsverplichting. Via de link https://www.checkinhoudingsplicht.be kan u gemakkelijk nagaan of zo’n inhouding nodig is.

Schrijf u in op onze nieuwsbrief