Notionele intrestaftrek - een stand van zaken

De notionele intrestaftrek - een stand van zaken

De nieuwe maatregel ivm de notionele intrestaftrek is op dit ogenblik ongeveer een jaar in voege.
Even kort het geheugen opfrissen: alle vennootschappen kunnen genieten van een extra belastingaftrek (vermindering van de belastbare basis) die berekend wordt in functie van het eigen vermogen.
De basis voor de berekening wordt gevormd door het bedrag van het eigen vermogen zoals dit blijkt uit de balans van het vorige belastbare tijdperk.
Deze berekeningsbasis moet in een aantal gevallen wel gecorrigeerd worden met een aantal balansposten.
De belangrijkste correctieposten hebben betrekking op eigen aandelen en financiële vaste activa, buitenlandse onroerende goederen, onroerende goederen die gebruikt worden door de bedrijfsleiders (zaakvoerders, bestuurders).
We gaan hier niet verder in op de preciese berekeningen.

Deze maatregel werd van kracht vanaf het aanslagjaar 2007 (balansen vanaf 31/12/2006) en kende blijkbaar in het bedrijfsleven een groot succes.
Het succes was zelfs zo groot dat de begroting hierdoor extra onder druk kwam te staan.

Tijdens de regeringsonderhandelingen van de afgelopen zes maanden konden we dan ook regelmatig lezen in de pers dat het gat in de begroting te wijten was aan een misbruik van de notionele intrestaftrek.
Hierbij gingen sommigen, o.a. dhr Vandermaelen (SPA), zo ver dat ze gewoonweg de afschaffing gingen eisen van deze inmiddels populair geworden maatregel.
België zou nogal een figuur slaan.  Eerst is dhr. Verhofstadt met heel veel tamtam deze maatregel gaan aankondigen in het Verre Oosten, USA en andere landen.
Men wou immers op basis van deze maatregel belangrijke buitenlandse investeringen aantrekken en bedrijven ertoe bewegen om zich in België te vestigen.
En dan zouden we nu al deze maatregel al na amper 1 jaar terug afschaffen!!!
De waarheid is dat de kostprijs van deze maatregel, misschien wel bewust, veel te laag werd ingeschat en dat deze maatregel dus veel zwaarder ging wegen op de begroting.
Het bedrijfsleven heeft blijkbaar fel gereageerd op de introductie van deze maatregel: massaal werden er immers kapitaalsverhogingen en reorganisaties doorgevoerd zodat men maximaal kon profiteren van de notionele intrestaftrek.

Ondertussen heeft de interimregering, onder leiding van dhr. Guy Verhofstadt, al diverse malen in de media bevestigd dat de maatregel volledig behouden blijft.  Men wil blijkbaar kost wat kost gezichtsverlies vermijden.

Zoals voorzien in de oorspronkelijke wettekst wordt het percentage van de notionele intrestaftrek jaarlijks aangepast aan de evolutie van OLO op 10 jaar.
Zo wordt voor het aanslagjaar 2009 (balansen van toepassing vanaf 31/12/2008) het basistarief opgetrokken van 3,781% naar 4,307%.
Voor KMO's stijgt het percentage van 4,281% naar 4,807%.

De aftrekpercentages voor de verschillende jaren zijn de volgende:

                       Niet-KMO            KMO
 
  Aj 2007          3,442 %              3,942 %
  Aj 2008          3,781 %              4,281 %
  Aj 2009          4,307 %              4,807 %

Wij volgen de verdere evolutie op de voet.

Marc Forceville
Accountant-Belastingconsulent.

Leuven, 17/01/2008

Nouvelles

Fin septembre 2023, le ministre des Finances, Vincent Van Peteghem, est parvenu à un accord au sein du Conseil des ministres sur l'introduction obligatoire de la facturation électronique (e-invoicing) entre entreprises à partir du 1er janvier 2026. Une période de transition confortable est prévue afin de laisser à chaque contribuable la possibilité de s'adapter à cette nouvelle méthode de facturation.

La déduction pour investissement permet aux entreprises d'exonérer une partie de leurs bénéfices pour certains nouveaux investissements réalisés au cours de la période imposable. De quels pourcentages (modifiés) de déduction pour investissement devez-vous tenir compte?

Mobilité et durabilité vont de plus en plus souvent de pair. Sur le plan fiscal également, nous voyons que les deux thématiques sont très étroitement coordonnées, entre autres via la loi organisant le « verdissement fiscal et social de la mobilité » publiée par le gouvernement fédéral il y a deux ans.

Abonnez-vous à notre lettre d'info