Wat doen als u niet akkoord gaat met uw aanslagbiljet?

Aangifte: Niet akkoord met aanslagbiljet?

Weet u dat u fouten in een aanslagbiljet kan laten corrigeren, ook nadat de bezwaartermijn is verstreken? U stuurt daarvoor een schriftelijk bezwaarschrift naar de bevoegde gewestelijke directeur.

Als u niet akkoord gaat met het aanslagbiljet, heeft u verschillende mogelijkheden. U kan een rechtzetting vragen aan uw taxatiedienst (voor eenvoudige fouten), u kan een bezwaarschrift of een ontheffing van ambtswege indienen, of u kan een rechtzaak beginnen.

Ontheffing van ambtswege

Indien u een vergissing vaststelt in het aanslagbiljet, moet u altijd een bezwaarschrift indienen. Ook als de termijnen voor een bezwaarschrift zijn verstreken, kan de vergissing nog worden rechtgezet. In dat geval moeten de voorwaarden zijn vervuld om een ontheffing van ambtswege (belastingvermindering) te bekomen. Pas op, de ontheffing van ambtswege is een noodoplossing die alleen van toepassing is in gevallen uitdrukkelijk door de wet voorzien:

overbelastingen die voortvloeien uit materiële vergissingen, dubbele belastingen of uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten;

een overschot aan voorheffingen of voor- afbetalingen dat niet werd verrekend;

bepaalde verminderingen waarop u recht heeft en die niet zijn toegekend zoals personen ten laste en vermindering voor pensioenen.

Termijn

Een gewoon bezwaarschrift moet u indienen binnen een termijn van zes maanden. Die termijn start op de dag waarop het aanslagbiljet naar u werd opgestuurd en staat vermeld op het aanslagbiljet. De termijn voor het indienen van een vraag om ontheffing van ambtswege is langer. Vanaf 1 januari 2009 beschikt u over vijf jaar (i.p.v. drie jaar) vanaf 1 januari van het jaar van de vestiging van de belasting. Het adres van de bevoegde gewestelijke directeur aan wie u het bezwaarschrift richt, staat op het aanslagbiljet. In het bezwaarschrift zet u duidelijk waartegen u protesteert en waarom u ertegen protesteert.

Nog dit. Bewijskracht van ingescande aangifte

Voortaan hebben zowel de ingescande aangifte als de ingescande bijlagen dezelfde bewijskracht als de papieren aangifte en bijlagen. Vanaf aanslagjaar 2009 (inkomsten 2008) moet u de bijlagen bij de PB-aangifte zoals de attesten van giften en pensioensparen trouwens enkel ter beschikking van de belastingadministratie bijhouden (en dus niet meer opsturen met de aangifte). Bewaar de bewijsstukken zorgvuldig tot het verstrijken van het zevende jaar dat volgt op het belastbaar tijdperk.

Nouvelles

Il existe, depuis le 1er janvier 2022, en Région flamande, une obligation de « rénovation » en cas de transfert d'un bâtiment non résidentiel. Cela signifie que certaines installations doivent être remplacées dans les 5 ans après le transfert. Toujours dans les 5 ans après le transfert, les bâtiments doivent également satisfaire à certaines exigences énergétiques minimales.

Fin 2021, le législateur a sorti une loi qui vise à verdir notre mobilité, d'une part, en supprimant la déduction fiscale pour les véhicules alimentés par des carburants fossiles et, d’autre part, en encourageant les investissements dans des déplacements sans émission de C02. Les entreprises bénéficient ainsi d'une déduction majorée pour l’installation de bornes de recharge. Les particuliers quant à eux ont droit à une réduction d'impôt. Mais qu’en est-il du régime TVA applicable à ces bornes de recharge ?

Les entreprises et indépendants qui font appel à un entrepreneur pour des travaux de construction doivent s’assurer que cet entrepreneur n’a pas de dettes envers l’ONSS ou le fisc. Si tel est le cas, une obligation de retenue s’applique. Vous pouvez facilement vérifier si une telle retenue est nécessaire via le lien www.checkobligationderetenue.be.

Abonnez-vous à notre lettre d'info