Fiscale aftrek van giften: vanaf 2011 minstens 40 euro

Fiscale aftrek van giften: vanaf 2011 minstens 40 euro

Sinds 1 januari 2011 moet uw gift minstens 40 euro bedragen om fiscaal aftrekbaar te zijn. Alleen giften aan instellingen die fiscale attesten mogen uitreiken, zijn aftrekbaar. De verhoging van het minimumbedrag is een gevolg van de indexering van het basisbedrag.

 Een gift van minimum 40 euro aan een erkende instelling


Als u een gift doet, dan kan u die onder voorwaarden aftrekken van uw inkomstenbelastingen. Dit geldt zowel voor vennootschappen als personen.
Het moet in de eerste plaats gaan om een gift aan een erkende instelling. Dat zijn bevoorbeeld Belgische universiteiten, OCMW's, erkende culturele instellingen en het Rode Kruis van België.  U kan alleen giften in geld aftrekken.

Daarnaast moet uw gift minimum 40 euro bedragen per instelling per jaar. Vorig jaar bedroeg dat minimum nog 30 euro. Het is niet nodig om 40 euro in één keer te storten, u kan uw stortingen spreiden over het kalenderjaar. Om te bepalen of het minimumbedrag bereikt is, mag de instelling immers het geheel van giften van eenzelfde persoon over een kalenderjaar in aanmerking nemen.

Als u gebruik maakt van stortingen via een doorlopende opdracht, dan zorgt u er best voor dat u de nodige instructies aan uw financiële instelling geeft zodat het totale bedrag van de stortingen in kalenderjaar 2011 minimum 40 euro bedraagt.

Maximum 500 000 euro aftrekken

Vennootschappen

Het bedrag dat vennootschappen mogen aftrekken, is beperkt tot 5 % van het positieve resultaat dat in de eerste bewerking in de aangifte is vastgesteld. Er is een absoluut maximum van 500 000 euro.

U kan uiteraard nooit meer aftrekken dan het bedrag dat u werkelijk als gift gestort heeft.

Personenbelasting 

De begrenzing van de aftrek bedraagt voor aanslagjaar 2012 (inkomsten 2011): 

10% van het totale netto-inkomen (per belastingplichtige);

 maximum 353.480 euro (per belastingplichtige). 

Het maximum van 10% wordt berekend op het netto-inkomen van iedere belastingplichtige afzonderlijk en wordt beperkt tot 353.480 euro per belastingplichtige. Als u een gezin vormt van twee gemeenschappelijk belaste belastingplichtigen, dan geldt dus een absoluut maximum van 706.960 euro. 

Formaliteiten: attest nodig

U mag het bedrag van de giften alleen aftrekken als u een attest hebt ontvangen van de erkende instelling. Dat attest moet vermelden  "Kwijtschrift uitgereikt met toepassing van artikel 107 WIB92". Daarnaast moet het attest de benaming vermelden en het adres van de instelling die de gift heeft ontvangen.

Het is van geen belang op naam van welke echtgenoot de attesten zijn opgesteld.

Nouvelles

L'administration fiscale a fait part de son point de vue sur les conséquences fiscales du télétravail dans une circulaire publiée fin février. S'il est vrai que cette circulaire a vu le jour dans le contexte de la crise de la Covid-19, le nouveau point de vue du fisc s'applique, indépendamment de la pandémie, à toutes les situations de télétravail depuis le 1er mars 2021.

Après deux condamnations par l'Europe, la Belgique a finalement adapté son régime d'imposition des biens immobiliers étrangers. Vous avez jusqu'à fin 2021 pour déterminer la valeur du revenu de ces biens immobiliers étrangers via une déclaration spéciale. Ensuite, vous devrez - peut-être - payer des impôts sur ce revenu.

Une prime d'émission se définit au mieux comme la différence entre le capital représenté par de nouvelles actions et le prix à payer pour ces actions. Mais comment faire si la société n'a pas de capital social ?

Abonnez-vous à notre lettre d'info